Jag behöver hjälp med min relation
06.12.2021
Jag är i hop men en kille och vi pratar inte samma språk men det är inte grejen, han har varit väldigt ledsen och vill döda sig själv och idag sade han ”vill du gifta dig med mig” och när jag svarade att jag inte viste hotade han med att döda sig själv hand har hotat mig ganska många gånger med att döda sig själv men jag älskar honom och vill inte att han sa dö och jag kan inte bara lämna honom heller.
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
13.12.2021
Hej!
Vilken svår situation du befinner dig i nu, du är ihop med en kille som du älskar och han mår dåligt. Det allra första jag vill lyfta upp är att du är inte ansvarig för din killes mående, inte någon annans heller. Jag förstår att du vill hjälpa honom, det är en fin egenskap i dig, och det gör säkert väldigt ont i dig då han säger att han vill begå självmord. Då jag tänker på det så här sittandes på utsidan så skapar det en oro för dig inom mig, det här är tungt för dig att bära och du ska inte behöva bära det själv. I mitt arbete så träffar jag ofta mänskor som mår dåligt och inte vill leva, det som alltid är första hjälp för det är att den som mår dåligt säger det högt åt någon. Det har ju din pojkvän gjort åt dig, han säger att han vill begå självmord. Hur du nu ska handskas med det här är att ta hand om dig själv också, du behöver i din tur berätta det åt någon vuxen som du har förtroende för och som kan hjälpa dig att hantera det här.
Då man mår dåligt så behöver man prata med någon, det är fint att din pojkvän känner förtroende för dig och berättar detta åt dig, men han behöver få hjälp och stöd av en som arbetar med det här. Nu vet jag inte hur gammal din pojkvän är, men nu behöver du börja med sig själv och gå till exempel till skolpsykologen, skolkuratorn eller skolhälsovårdaren och berätta om det här. Det är inte ett svek emot din pojkvän att berätta för andra, tvärtom är det det bästa sättet att hjälpa din pojkvän.
Kom ihåg att det är aldrig någonsin en annans fel om någon gör sig själv illa på något vis! Om din pojkvän faktiskt skulle gå och skada sig så är det inte ditt fel, det är på hans eget ansvar och kan aldrig vara ditt ansvar. Så mitt råd till dig är att prata med en vuxen du litar på, det här ska du inte bära ensam för det är inte meningen och det är tungt att bära på även om du älskar din kille.
Stor kram,
Diana