Käär!
20.08.2020
Heejj...
Nu har ja gillat en kille i flera år och jag gillar honom jättemycket! Vi pratar inte alls ofta men vi gick i samma lågstadie klass så vi känner ändå varandra. Förr var jag nöjd med att bara gilla honom men att inte vara ihop men nu så på senaste tiden så har jag bara börjat gilla honom mer och mer så nu gillar jag honom jättemycket! Jag vet inte vad jag ska göra för ja vill typ inte gilla honom nåmer för att jag har typ aldrig chans att prata med honom och jag blir så ledsen då jag tänker på att jag aldrig kommer få vara med honom... gråter nästan varje kväll för att jag inte får vara med honom och ibland får jag även panik känsla över det! Han är den jag tänker på 24/7 och det känns som om han är det enda som är viktigt...hur ska jag göra för att sluta gilla honom? Detta är inte bra för mig mår seriöst inte bra av att gilla honom... snällaa hjälp Kär 14 åring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2020
Hej.
Det är inte lätt att få tankarna på annat håll om man är jätteförälskad. Du skriver att du vill sluta tycka om honom och att du blir ledsen då du tänker på att du aldrig kommer att få vara med honom. Så min fråga till dig är varför du är så säker på det? Det finns säkert massor av saker som jag inte känner till, men har du försökt ta kontakt med honom eller lära känna honom bättre? Om du inte har gjort ett försök så kanske det ändå skulle vara värt att testa det först innan du försöker glömma bort honom?
Sen är det ju inte lätt att glömma någonting på beställning. Mitt bästa tips för det skulle vara att helt enkelt försöka hålla tankarna upptagna med annat. Gör saker som du själv njuter av och försök att vara öppen för nya bekantskaper, så kanske du märker att det finns många andra människor också som är intressanta och värda att lära känna. Om det skulle finnas något helt idiotsäkert sätt att glömma någon så skulle alla veta det - eftersom nästan alla människor kommer i en liknande situation nån gång i livet att de tänker för mycket på någon som de av en eller annan anledning inte VILL tänka på.
Det bästa råd jag kan ge är att hålla dig själv aktiv och öppen för nya intryck, och med det menar jag inte bara nya killar utan allting. Man vet aldrig vad som kommer att hända.
Kram
Tessi