Känner inte mycket njutning när jag har sex
04.06.2019
Jag och min flickvän har börjat ha sex ganska ofta, vi har prövat med olika sorters kondomer och utan någon kondom alls eftersom hon använder p-ring. Vad vi än gör så känns det inte tillräckligt mycket för att det ska få mig att komma, men der tar inte sjukt heller. Det känns som bäst utan kondom, men fortfarande inte tillräckligt. Någon ide om vad jag ska göra? Om jag runkar kan jag få orgasm hur lätt som helst men om hon runkar av mig eller ger oral sex så får jag sällan någon njutning alls.
Pirjo Nylund

Sexualrådgivaren och ungdomsarbetaren Pirjo /SLUTAT svarar
06.06.2019
Hej, tack för frågan.
Det som du berättar är ganska vanligt. Det är många män som har lättare att få orgasm när de runkar. De finns många orsaker, kan vara någon medicinering de har eller nån annan orsak.
Bra att ni har provat olika sätt för att få dig att komma. Sex är också mycket annat än att bara ha ett samlag, som t.ex. oralsex, röra varandra, smeka varandra på olika sätt. Bara vara nära varandra. Jag tycker att ni ska försöka njuta av varandra utan att ha press på om du lyckas komma eller inte.
Män kan ha orgasm utan att han kommer. Du kan också  få utlösning utan att ha en orgasm. En annan sak är ju också det att när männen runkar själv kan greppet vara mycket hårdare än det som känns när du är inne i din flickvännens slida. Så det du kan testa göra är att du försöker avstå från att runka när du är ensam, att du satsar mera på att ha sex med din flickvän och de sköna stunder med henne.
Så prova ha skönt och avslappnat mellan er, mycket olika slags smekningar, oralsex,  ta tid när ni är med varandra. Att du runkar av dig själv är inte förbjudet heller, när ni är tillsammans. Så småningom kommer du säkert få utlösning  med din flickvän också.
Lycka till !
Ha en skön sommar, njut av varandra.
Pirjo Nylund, sexualrådgivare, ungdomsarbetare