Kär
10.11.2022
Hej jag är kär i en kille i min skola. Han går i 8:an och jag går i 7:an. Han och vår familj är väldigt nära vi bor också väldigt nära varandra. Och min släkting är också väldigt bra kompis med honom. Och det känns fel att ha känslor för honom bara för att vi bor nära varandra och för att våra familjer är kompisar och min släkting är bra kompis med honom. Jag vet inte om han är kär i mig men när vi är nära varandra så kollar han på mig när jag är där och så chattar vi med varandra och så när jag är ganska nära honom så höjer han sin röst när han är med sina kompisar och så ibland kan han kolla på mig då han pratar Blomman

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.11.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Det kan vara knepigt ibland med kärlek, fastän det i sig är en fin sak att vara kär :)
Det är du själv (och den andra personen förstås) som behöver bestämma ifall det att ni är uppvuxna så nära varandra skulle kännas ”konstigt” inom en relation – men i sig självt så ser jag inget problem i det, ni är ju inte släkt (som jag förstod det iaf). På ett sätt skulle er bakgrund bara vara en fin sak om ni fick upp ögonen för varandra, eftersom ni redan känner varandra och därför säkert redan är trygga personer för varandra. Men jag förstår ändå att det kan kännas knepigt att ta saker till nästa steg när man redan är vänner med varandra – man kan exempelvis vara rädd att vänskapen ska lida av det ifall ”det inte funkar”, eller att det ska bli pinsamt.
Ni har fram tills nu känt varandra mest som barn (om jag förstod saken rätt), men nu är ni inte barn mera, så det är inte konstigt ifall sättet ni är med varandra också ändrar på något vis och man börjar se den andra på ett annat sätt än innan.
När du berättar om hur han beter sig kring hans kompisar när du är med, så låter det lite som att han kanske börjar ”hävda sig” framför de andra när du tittar på. Det här kan ibland vara ett tecken på att den andra är intresserad, även om det förstås inte finns några garantier. Det att man tittar på varandra mycket är ett annat tecken.
Ifall du vill prova testa om han är intresserad så kan du börja ge honom mera komplimanger, till exempel när ni chattar, för att se hur han svarar och ifall något i ert sätt att skriva då ”ändras”. Du har också en fördel i att ni bor nära varandra, för då kan du också typ fråga om han vill komma ut och gå eller något annat, utan att det är ”konstigt”. Om du spenderar mera tid med honom på tumanhand så kan ni kanske bättre luska ut hur ni känner för varandra. Du kan också lite retsamt försöka söka kroppskontakt med honom, typ buffa honom lite i armen ifall du eller han säger nåt skämt, eller stå/sitta nära honom på ett sätt så att exempelvis en bit av era armar rör i varandra, eller rätta till hans hår... och ifall ni har umgåtts på tumanhand så kan du testa ifall han verkar mottaglig för en kram när ni skiljs åt.
I något skede, ifall han verkar reagera bra på dina närmanden och du känner att det inte är weird för dig att ta det till nästa steg, så kan det vara bäst att säga rakt ut att du är intresserad, och fråga ifall han känner något liknande eller om han vill att ni bara ska vara vänner. Det kan kännas läskigt – men kärleken är ofta värt lite risker :)
Lycka till!
Kram, Kix