Kärlek
08.10.2018
Hej jag är en tjej på 15 år som har börjat gilla en kille riktit ordentligt! Men vart inte hur jag skall säga det eller hur jag vet att han gillar mig.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.10.2018
Hej!
Ursäkta att du fått vänta på svar, här är mycket på gång nu när vi börjat fara ut till skolorna igen och berätta om Decibel, hoppas du haft tålamod med oss <3
Jodu, det här är alltid lika knepigt, det här stadiet mellan att man själv insett att man har känslor för en viss person och fram tills man vet om känslorna är besvarade. Det här skedet har människor säkert kämpat med i årtusenden och ingen har hittills kommit på någon enkel, smart och bombsäker metod för hur man ska slippa undan det här problemet. Det finns alltså inga genvägar, utan det är oftast klassikerna som gäller. Med det menar jag att exempelvis möta hans blick och hålla kvar den någon sekund "för länge", le mot honom, börja prata med honom, flirta och visa din bästa sida...
Och sedan, i något skede, är de allra flesta av oss förälskade människor tvungna att outa oss själva på något sätt. Vi måste nästan våga avslöja vad vi känner för att det verkligen ska BLI något med den vi gillar. Det går inte att komma runt. Ja, såklart försöker folk in i det sista hoppas att HAN ska ha blivit kär OCH vågar säga det - eller göra något avgörande som att kyssa en eller kalla en för sin flickvän. Alltså att han ska outa sig själv först. Men för det mesta är ju motparten precis lika blyg, osäker och rädd för att bli avvisad som man själv är, så risken finns att det inte sker något alls. The End, liksom.
Så nu är det bara att samla ditt mod och göra något. Försök att låta bli att övertala dig själv om att det kommer att gå åt pipan, för här kommer dagens sanning: vi blir alltid överförsiktiga när vi är kära, vi börjar lätt överanalysera och överreagera och se allt i svartvitt. Det skulle inte vara världens undergång om han dissade dig, det är bara ditt förälskade jag som tror det. För rent objektivt förstår du ju säkert att förälskade människor försöker och misslyckas nästan dagligen i din skola, och alla har de ju överlevt det och ingen skvallrar om det (och gör de det så går det supersnabbt över). Så nu är det alltså bara att smala ditt mod och ta kontakt med honom - och minns alltså att det inte finns något magiskt du kan säga eller göra för att få honom. Det betyder i sin tur att det inte är något speciellt märkvärdigt du behöver, det räcker helt bra med något simpelt och alldagligt som att börja prata med honom om vädret. Faktiskt, du behöver inte vara briljant, supercharmig eller ens jättesexig, huvudsaken är ATT du tar kontakt med honom (och om ni redan känner varandra ATT du börjar prata/flirta/hänga mer som potentiell flickvän än som kompis). Jo, det är ett spel man måste lära sig, ingen av oss föds som experter på flirt och kärlek, men minns att lita mer på dina instinkter än på dina tankar. Dina tankar är alltså överdrivna nu, så håll dig till magkänslan.
Lycka till! Kram, Liselott