kärlek
20.07.2020
hej! jag har ett problem, eller egentligen så vet jag inte riktigt om jag kan kalla det ett problem. Men jag har inte varit ihop med någon, kysst någon eller haft sex, och jag känner mig liksom lite pressad. Det känns som att jag borde ha haft ett förhållande när jag var yngre för att det inte ska bli ett så stort steg nu. Jag kan inte föreställa mig kyssa någon eller vara ihop med någon och jag vet inte varför, kanske är det för att jag inte träffat rätt person? Eller är det något fel på mig? Det känns som att steget blir så himla stort nu, och jag tror som sagt att om jag skulle ha varit ihop med någon när jag var yngre så skulle det inte vara så nu. Vad ska jag göra? tacksam för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2020
Hej,
Jag tycker inte att du skall ta någon stress över saken. Visst är det många som redan i en tidig ålder har förhållanden eller har haft sex med någon - men det innebär inte att man automatiskt skulle vara "bättre" på det.
Jag tror inte att det är något fel alls på dig, antagligen är det precis som du skriver - att du helt enkelt inte har träffat rätt person ännu. Och då får du bara vänta på att du gör det. Hellre det än att man tvingar sig själv att vara i ett förhållande eller ha sex med någon som man egentligen inte är intresserad av. Varken förhållanden eller sex är en prestation - utan någonting som man skall uppleva för att det känns rätt.
Och du är LÅNGT ifrån den enda i din ålder som inte har haft ett förhållande eller haft sex. Ta det helt lugnt och vänta på att du träffar någon som känns intressant.
Kram
Tessi