Aldrig perfekt
22.05.2015
Hej decibel! Jag har turen att få vara tillsammans med en otroligt fin kille som
är bra på alla möjliga sätt. Han har ett jättestort och fint hus, vackert utseende, trevlig åt alla och snälla föräldrar. Hela hans liv verkar perfekt. Sen så kommer jag, med världens dåligaste självkänsla, har skilda föräldrar, litet hus, hatar mitt utseende och endast några få men goda vänner. Jag förstår inte hur han kan vilja vara ihop med mig då han faktiskt skulle kunna få så otroligt mycket bättre än mig. Jag jämför mig också hela tiden med hans populära tjejkompisar och andra som han haft på G med. Tycker de alla är så mycket bättre än mig och jag kan inte ens räkna alla nätter jag gråtit över detta. Han har aldrig sagt något dåligt om mig, men förstår verkligen inte hur nån kan tycka om mig. Jag är inte ens snygg hur många timmar jag än står framför spegeln. Mår så otroligt dåligt och det blir bara värre och värre, jag älskar honom men skulle nästan må bättre av att inte vara med honom eftersom det tär så otroligt på min självkänsla att hela tiden jämföra mig med hans tjejkompisar. Jag blir ju aldrig så populär eller snygg som dom! J

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.05.2015
Hej vännen!
För det första är ingen perfekt och det är det som är så underbart -alla är individuella och har sina bra och dåliga sidor. Du verkar ha en fin kille, som är trevlig och tycker om dig -varför vågar du inte njuta av det? Kanske något i ditt liv har gjort så du inte ser dina bra sidor, att du har fått dålig självkänsla? Det är inte bra att jämföra sig med andra -ingen borde göra det för det är så lätt att se andras bra sidor och bli blind för sina egna -så vet man ju inte alltid/ser inte andras dåliga sidor utanpå heller. Någon som verkar vara så vacker och trevlig utanpå kan i verkligheten må dåligt och vara elak inuti. Det var nu bara ett exempel, men du vet vad vi menar. Utsidan är ju bara ett skal som leder till insidan därifrån alla tankar och gärningar strömmar.
Vi hade i april här på Decibel ett temapaket som hette "hitta dina egna styrkor", kanske du vill läsa om det -texterna finns nu under infosidorna om själen. Där berättas just kring allt det här med att tänka på sina egna bra sidor/styrkor, även acceptera de dåliga och inte jämföra sig med andra. Vi kan varmt rekommendera den.
Om du känner att du mår mycket dåligt och det blir värre, skulle det vara bra om du skulle prata med någon yrkesperson, så att du kunde ta reda på tillsammans med hen vad din låga självkänsla beror på och göra övningar för att få den i ordning, så att du kan njuta av livet och inse hur fin person du är! Det händer ju inte med att knäppa fingrarna, men med någon annan pålitlig persons stöd, tror vi att du kan med små viktiga steg börja må bättre. Du kan bra vända dig till skolhälsovårdaren, men går också att kontakta hvc för psykologtid. Ibland behövs det bara lite hjälp för att kunna må bättre, det fösta steget är svårast men vi tror att det är värt det.
Din pojkvän verkar tycka om dig både på utsidan och insidan -du behöver inte vara som någon annan. Det är dig han gillar -inte dem andra. Njut av att vara med honom, var dig själv. Försök lära dig att älska dig som du är -självsäkerhet är vackert. Människor har lätt att gilla sådana personer som trivs med sig själva, så hoppas att du också kan göra det genom att träna dig själv för det eller med någon annans hjälp om det känns bäst så.
Många kramar ungdomsinformatörerna Jenny och Sanna