ångest över vad jag känner!!! Hjälp snälla
20.07.2016
Hej.. Är en 17-årig kille som förmodligen är inne i den jobbigaste perioden i mitt liv, började snapchatta med en tjej för snart ett år sedan, vi blev tillsammans efter fyra månader och det är/var min första kärlek, de första 5-6 månaderna var helt underbara, den absolut mest sköna tid jag kännt någonsin i mitt liv. Men sen började jag helt plötsligt känna en dag att det kändes lite konstigt, från ingenstans, det var som att jag blev tom på något sätt, men tänkte först att jag bara var lite nere av nån anledning. Sen fortsatte denna känsla 3 dagar, och sen sa jah till henne att jag inte vet vad jag vill längre, och sedan kom hon hem till mig och vi pratade om detta, det kändes okej när vi pratade om det också, kändes sommatt de skulle fixa sig med tiden, sen bara pang boom från ingenstans börjar jag må så himla dåligt igen, och gör slut, helt impulsivt och utan genomtanke. Sen kändes det som en lättnad, men efter knappt en dag så började jag tänka tillbaka på vad vi gjort och vad jag tänkt göra med henne, och då börjar jag ångra mig, ångesten fylldes i hela min kropp och jah kunde inte äta och sova alls, sen skrev jag igen, och frågade om hon ville försöka med mig igen, för hon är verkligen världens finaste tjej tycker jag, allt jag söker i princip. Och hon älskar mig riktigt mycket, och det är precis vad jah vill, att älska henne likadant, skulle göra precis allting för henne, och vill någonstans innerst inne att det ska vara hon och jag som innan, kanske inte med det nykära men med något mer stabilt. Men jag är fortfarande osäker, har svårt att svara på frågan om jag älskar henne verkligen, men jag vill hålla kvar i hopp om att mina känslor kommer tillbaka, men är det då elakt mot henne att hålla kvar när det finns flera andra killar som skulle kunna älska henne helhjärtat och ärligt? Har inte ljugit för henne någonting för det skulle jag inte ha mage att göra mot en tjej som henne. Vi är mitt uppe i försöket just nu och ibland är jag mer deppig än andra stunder, tänkte först om någon slags depression slagit in o plockat bort mina känslor, eftersom jag ändå ser på det sättet som jag ser på henne. Min första kärlek med så vet inte hur jag ska tolka alla känslor och så, känner ju dock när jag kysst henne att ibland har det blivit lite varmt i kroppen och ibland har de inte kännts någonting. Och känner ingen saknad eller längtan heller knappt, ibland litegranna.. Vad skulle ni göra? Vad är rätt och fel? Har för första gången hittat en tjej som är perfekt och då blir det såhär, någon har erfarenhet som kan skriva lite? Ursäkta för bibelstorleken på texten.. Mgguttm

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
22.07.2016
Hej,
Låter jobbigt det där :/ tyvärr finns det ingen handbok i vad som är rätt och vad som är fel att göra. Det beror på dina känslor för henne och hennes känslor för dig. Du skriver att ni kan prata om allt och det är väldigt viktigt att ni gör det. Berätta om era känslor och fundera tillsammans hur ni vill ha det.
Ni var tillsammans ändå flera månader innan du började känna såhär. Det är inte ovanligt att när man varit tillsammans ungefär sådär länge så börjar nyförälskelsen minska och vardagen faktiskt kommer emot. Det är en prövning för de flesta och många börjar då fundera hur man vill ha det. Den där nyförälskelsen är så underbar och man har ofta fjärilar i magen och det är en skön känsla. Då är det som att något försvinner när det tar slut. Man ka nästan säga att det är då förhållandet på riktigt börjar och man får mera stabilitet i det.
Som jag skrev så är det upp till dig och er hur ni ska göra. Tänk efter på hur du känner då ni är ifrån varandra. Du skriver att du inte saknar henne alltid, inte ofta iallafall. Samma sak när ni är tillsammans, hur känns det då? Njuter du av att vara med henne eller väntar du mera på att er träff ska vara över? De här sakerna säger ganska mycket.
Man kan ju faktiskt tycka att en annan människa är helt underbar och perfekt men man behöver ändå inte ha starka och romantiska känslor för personen. Det är helt okej att känna så.
Det är nog bättre, för er bådas skull, att du tar en ordentlig funderare över vad du vill med henne. Är det mycket som du funderar på så prata med henne om det. Men det verkar ju som att hon vill vara med dig så då är det upp till dig om du vill vara med henne. Ta några dagar, någon vecka och fundera ordentligt. Det är bättre att vara ärlig på så vis och säga att du behöver tänka över det än att i panik göra slut och några dagar senare bli ihop igen. Då fortsätter det så och det mår ingen av er bra av.
Kram,
Alexandra