Är det ens okej?
14.09.2018
Hej, jag är 15 och fyller i december 16. Jag har träffat en person som är två år yngre och jag tror att vi båda gillar varann på något sätt. Vi har träffats förrut på ett läger där jag var ledare och ha deltagare. men skulle de ens vara okej att vi sku bli ihop eller skulle det bli konstigt? Jag känner själv att det skulle vara okej för mig men jag vet inte... Alla andra kanske tycker det är konstigt... Jqg vet inte riktigt vad jag borde gö, hålla det på vänskaps nivå eller fortsätta utveckla det till något mer? anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.09.2018
Hej anonym!
Hm, det här är nog alltid lika knepigt. Vissa skulle säkert säga "nej aldrig här i världen" om den här åldersskillnaden, medan andra skulle säga "go for it" - och så finns det såklart massor av åsikter där emellan. Det beror helt på vad personen du frågar har för personliga erfarenheter, värderingar, moral osv. Det borde ju inte spela någon roll att du som tjej råkar vara den äldre parten här nu, men det kan ju också påverka vissas åsikter ifrågan. Annat som också kan påverka är vad man har för mera djupgående syn på kärlek överlag, tex kan vissa anse att den egna kärleken går före alla andra regler (även "motstånd" som distans, att den ena redan är upptagen, olika kulturer osv), medan andra anpassar kärleken efter samhällets outtalade regler om vad som är okej och inte okej (tex funderar mer på vad folk skulle säga "på byn" om relationen). Och egentligen finns det ju inte en korrekt åsikt här, för alla tänker och känner vi lite olika om sådana här frågor.
Det som kanske är någorlunda allmänna åsikter som många delar är de moraliska åsikter vi har i vårt samhälle och vår kultur överlag, som inte alls behöver vara uttalade. Vad gäller i svenskspråkiga Österbotten? Nå, vi borde exempelvis följa Finlands lag, som säger att man helst inte borde ha sex före man fyllt 16. Den lagen finns till för att dels skydda unga från att göra sådant som kan skada dem eller som de inte är vuxna nog att ta ansvar för och dels för att skydda unga från att bli sexuellt utnyttjade av äldre, vuxna. Men den lagen är inte svartvit, utan i praktiken tar man tex från myndighetshåll hänsyn till varje enskilt fall. Där ser man mera på tex hur stor skillnaden är i mognad mellan de två. Ett enkelt exempel kunde vara där om den ena knappt varit intresserad av att pussas medan den andra vill hoppa i säng direkt.
Men pointen är att det inte riktigt är okej om folk liksom befinner sig för långt ifrån varandra på utvecklingsskalan. Och under tonåren kan oerhört mycket utvecklas på bara ett år, så rent objektivt KAN det vara för stor skillnad mellan er för att folk ska tycka att det är riktigt okej. Vissa kan nog alltså anse att åldersskillnaden ändå är för stor mellan er, speciellt om de dömer enligt stereotypen att tjejer mognar så mycket snabbare än killar. Då skulle det ju nästan vara "barnarov" om du blev ihop med honom. Samtidigt kanske en annan stereotyp påverkar folks åsikter, nämligen att det är killar som är mer sexuellt påstridiga, medan tjejerna behöver "övertalas". Då kanske han "lyckats" väldigt bra som fångat en så pass mycket äldre tjej, medan folk i värsta fall kanske funderar varför du valt en så mycket yngre kille. Som sagt, jag talar om stereotyper nu, och de behöver inte alls stämma på just er två, men tyvärr är det nu bara så att många människor dömer en utgående från just stereotyper. Drar alla över en kam.
Tyvärr brukar nog folk dessutom dela med sig av sina åsikter och synpunkter ganska bestämt och högljutt, i värsta fall skvallra ganska fult om sådant de ju egentligen inte har med att göra. Så om folk inte kan acceptera just er två som ett par, så kommer du/ni nog att höra om det av andra, eller märka det på miner och tonlägen, gissar jag. Men skvaller handlar även till en del inte bara om att folk är elaka, fördomsfulla och dömande, utan genom skvallret så upprätthåller vi också vissa samhälleliga regler. Vi liksom uppfostrar och tillrättavisar varandra genom skvallret, pekar på vad som är okej och inte okej att göra i just vår kultur. Det betyder inte att de nödvändigtvis har rätt i de reglerna alla gånger (se tex kultur- eller religionsrasism, homofobi...) men det är en mekanism som mänskligheten nu bara har, att försöka rätta in folk i ledet enligt sina egna värderingar.
Sist och slutligen handlar det om vad du och han tycker. Jag får en känsla av att du ändå inte riktigt tycker det är okej att gilla den här killen, att han ändå är för ung för att det ska kännas 100% okej? Eller åtminstone har du på känn att andra inte kommer att gilla er relation i så fall? Jag kan ju ha fel? Men vad du än känner, så kanske borde du ändå följa den magkänslan? Det kan exempelvis vara lönande och berikande ibland att gå emot folks fördomar och kämpa för kärlekens rätt, men det innebär samtidigt en risk för hjärtesorg och elakheter och annat motstånd också.
Viktigast är kanske att inte gå emot sina egna, personliga värderingar och sin egen moral - för gör man det börjar nog de flesta av oss må dåligt inombords och slutresultatet brukar inte bli så bra. Det händer dock att vi ändå väljer att gå emot våra värderingar eller vår magkänsla, tex för att någon del i valet är extra lockande (tex att smickras av uppmärksamhet eller slippa ensamhet), och så får vi tas med konsekvenserna sedan efter bästa förmåga.
Lycka till i valet, kram Liselott