Är det fel att vara kontrollerande
02.07.2019
Hejsan. Jag har en flickvän, 16 år, och hon brukade skicka och lägga upp bilder i bara underkläder.
Dvs hon la upp dem på Instagram och skickade till typ alla sina vänner på Snapchat.
Jag bad henne sluta för jag tycker inte om det och det fick mig att må dåligt, självklart slutade hon eftersom hon inte vill att jag ska må dåligt.
Det kändes lite konstigt också för hon hade gjort så bilder i ~1 år typ. Så jag fick henne att sluta med något som typ var en vana för henne.
Det sårade mig också lite att hon skickade sånt till andra människor och la upp det på Instagram, men hon sa att hon inte var bekväm med att skicka sånt till mig (hennes pojkvän).
Men det känns ändå lite fel av mig att jag bestämmer vad hon får/inte får lägga upp och skicka till folk. Är det fel av mig? :/

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2019
Hej.
Jag kan förstå att det kändes konstigt att hon delade sådana bilder "öppet" på instagram och snapchat, men att hon inte ville skicka dem till dig.. det är nästan någonting ni borde diskutera. Det kan finnas en helt bra förklaring till varför hon tänker som hon gör.
Men till din fråga. Om det är fel att vara kontrollerande. Tja.
Jag skulle säga att det är fel att utöva kontroll. Det är fel att diktera regler för den andra personen som den skall leva enligt - oavsett vad den personen tänker och känner.
MEN
Som partner har man också rätt att säga vad man känner själv. Du berättade för henne att det gjorde dig obekväm - för du har rätt att känna så, ovh rätt att berätta det. Och sedan har HON rätt att välja att antingen lyssna på dig, eller att fortsätta. Och då kanske det inte längre är frågan om kontroll utan mer om en kompromiss? Det är inte så enkelt alla gånger att hitta en medelväg som båda är lika nöjda med, men jag tycker inte att det var en orimlig önskan från din sida, och med tanke på er ålder så är det nog inte heller bilder som hon borde skicka till vem som helst eftersom de potentiellt skulle klassas som barnpornografi.
Kort och gott alltså. ÄR man i ett förhållande så borde bådas röst väga lika mycket. Man har rätt att säga vad man tänker och känner - och då har den andra rätt att antingen ta hänsyn till det eller att fortsätta. Det tyder på att du är förståndig och känslig att du förstår att det är någonting som hon kanske saknar (att skicka bilderna), så det är kanske någonting ni kan tala om? Försöka reda ut om hon saknar det, och vad det i så fall är hon saknar. Är det feedbacken eller spänningen i att skicka bilderna?
Jag hoppas att ni hittar en kompromiss som båda kan vara nöjda med.
Kram
Tessi