Är det konstigt
09.08.2015
Hej! Nu undrar jag om det är konstigt att man har (tyckt) om 2 tjejjer samtidigt och att man varit ihop med ena.. dethär hände för ett år sedan men jag började bara tänka på det helt plötsligt. Det var bara det.... Baam

Ungdomsinformatören Jenny svarar
11.08.2015
Hej Baam!
Jag tycker inte att det är alls konstigt, man kan tycka om flera personer på samma gång. Det som är viktigt ändå är att man inte sårar någon på grund av sina känslor -att om man sällskapar med en, inte har något på gång med en annan. Att man spelar enligt reglerna alltså.
Det händer ganska ofta att man får känslor för flera personer samtidigt för hjärtat funkar inte alltid så att det känner något bara för en person i gången. man möter ju männsikro i livet hela tiden och olika slags känlsor uppstår för dem. Det beror lite på omständigheterna hur kär man sen blir -intresset kan bli svagare eller starkare och man kan också vara väldigt kär i två samtidigt. Av naturliga skäl, brukar man ändå välja någondera.
Under hela livet, kan man få starka känslor för flera personer, men om man väljer en person, som man vill dela sitt liv med, så måste man dra en gräns mellan att känna känslor och att agera med känslorna. Om man börjar göra något för den andra pga av känslorna kan det leda till otrohet -i värsta fall. Det är alltså inget fel med att känna känslor, men man ska veta hur man kan göra med dem och det beror ju helt på vad som man har lovat vem. man ska ha vettet med, så inte bara känslorna styr.
Om du nu är i det stadiet att du "bara" tycker om båda, men har inte lovat någon något, så är det helt okej och vanligt att vara kär i två samtidigt. Då är det du själv OCH omständigheterna som bestämmer. Och så tjejerna så klart, eftersom du måste få känslor tillbaka för att det ska bli till nåt. Om du var ihop med den ena tjejen då tidigare och stod vid hennes sida, har du inte gjort något fel fast du samtidigt tyckte om en annan -om inte du har agerat med känslorna, så att du har stigit över gränsen.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny