Avvisa en pojke
03.06.2019
Hej! Det finns en kille i min årskurs i gymnasiet som jag har blivit lite bättre vän med på senaste tiden. Vi har alltid varit ett större gäng när vi har hängt och det har varit ganska roligt. Men nu har han skickat och frågat vad jag skulle tycka om att någon gång hänga bara han och jag. Jag vet inte om han vill mer än bara vara vän, men det känns som det och jag är inte så säker på att jag vill det. Jag söker inte efter pojkvän utan väntar mer på "den rätte" och jag tror inte att han är den. Jag kan inte se mig tillsammans med honom ännu då pirret i magen har slutat, och om jag ska vara i ett förhållande vill jag typ att det är det förhållandet som ska vara livet ut. Hur gör jag för att avvisa honom utan att såra honom eller göra något pinsamt för honom eller mellan oss? Och visst, det pirrar lite i magen ändå och skulle vara spännande och roligt med en pojkvän, men jag vill inte sänka mina standards bara för en pojke. Vad ska jag göra? Go for it eller avvisa honom, och hur i så fall? Tack i förväg. Tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
04.06.2019
Hej!
Det är många som har den drömmen eller planen att hitta en partner och leva med hen livet ut, att man skall träffa ”den rätte” driekt. Man kan inte ge en garanti för att ett förhållande kommer att vara livet ut, eftersom man kan inte styra känslor eller en människa. Med detta vill jag säga att ifall du blir tillsammans med någon och det tar slut, så kom ihåg att det inte är ett misslyckande för att det tar slut. Det råkade bara vara så att t.ex. känslorna svalnade, man växte ifrån varandra, man har inget gemensamt eller att något annat som hände.
Det kan vara att den här killen är någon som du kunde börja tycka om mer eller så inte, men vad kan du göra för att ta reda på det? Vore det en idé att träffa honom en gång?
Ifall du känner att du inte vill vara mer än vän, nu eller efter en tid, så gäller det bara att vara ärlig mot honom. Berätta att du bara vill vara vänner, och inte mer. Om det är eller blir så, så är det viktigt att tänka på att det är inget fel på varken dig eller han, era känslor ”matchade” helt enkelt inte. Så kan det vara, och de flesta har någon gång upplevt det.
Ta hand om dig!
Kram, Ida