Bråk
10.06.2019
Hej, jag och min pojkvän har varit tillsammans i över 2 år. Ibland har vi det riktigt bra och inte bråkar alls men vissa dagar bråkar vi mycket och blir sura på varandra för minsta fel den andra personen gör. De dagar tar han mig så på nerverna och jag känner att jag inte ens tycker om honom. De dagar känns det som att jag lika bra kan göra slut att det inte är värt att försöka mera på vårt förhållande. Men de dagar det är bra så känns det som jag har världens bästa pojkvän och allt är bra. Jag är inte super kär mera men jag älskar honom och jag vet att han älskar mig. Men jag undrar vad ni tycker om det är värt att försöka vidare och vara tillsammans? Vi har pratat lite om att vi bråkar mycket och att vi ska försöka sluta men ändå fortsätter vi att bråka.
-

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.06.2019
Hej!
Det är endast du/ni som kan ta beslutet om det är värt att vara tillsammans eller inte. Om man bråkar hela tiden och man känner att samma bråk-situationer uppstår, så kan jag förstå att det känns jobbigt. Du nämner att ni har försökt sluta bråka, har ni då funderat över i vilka situationer ni bråkar och vad ni kunde göra för att det inte skall bli bråk? (Det går inte helt att undgå bråk i en relation)
Alla människor gör fel och misstag sker. Är man lite trött en dag så kan man reagera starkare på en viss händelse eller gest än om man är utvilad och på bra humör. Ibland måste man bara låta vissa småsaker som irriterar en att gå förbi. Kanske man kan ställa frågan till sig själv ”varför blir jag irriterad?” eller "är jag/han trött/hungrig?". I ett förhållande är kommunikationen väldigt viktigt, ifall man börjar ropa eller kasta elaka kommentarer åt varandra så kommer man inte ofta till en lösning. Det kan vara bra att andas några andetag, tänka igenom vad man själv känner och varför man känner så, att man tar en lite paus helt enkelt. Då kan man ha en lugnare diskussion. Ni båda kan tänka på att också se det från den andres synvinkel, för att skapa en större förståelse för varandra.
Varför tycker du om honom? Och vad är det som du gillar med honom? Ger ni varandra komplimanger? Uppmuntra varandra ifall ni märker att någon har gjort framsteg eller att ni är glada över nått den andre har gjort.
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida