Byxmyndig
04.09.2018
Hej! Jag har tänkt en del på det här med att man blir byxmyndig vid 16. Jag är 15 (03) och har ett förhållande med en som snart fyller 20. Enligt lagen är det olagligt för någon över 18 att ha sex med någon under 16 för att skydda barn från att bli sexuellt utnyttjade. Så jag undrar om denna lag kan bli ett problem för vårt förhållande fast jag är 100% med på allt vi gör och han tvingar mig inte till saker jag inte vill? Kan tillägga att mina föräldrar känner honom och hans föräldrar så de är okej med att vi är tillsammans. C

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Precis som du skriver så finns lagen till för att skydda den som är under 16 (d.v.s. ett barn) från att bli utnyttjad av en person som är äldre. Detta gäller även om du skulle vara med på det som händer. Din kille är myndig, och det är han som bär ansvaret. Det innebär i detta fall att han kan bli dömd för sexuellt utnyttjande av barn, eftersom det lagligt sett är det du är.
Om den ena är 15 och den andra 17 så leder det oftast inte till några följder, eftersom man ofta mognadsmässigt är på ganska samma nivå, men i ert fall är åldersskillnaden ganska stor. Det är mycket som händer på de fem åren mellan 15 och 20 (tänk dig skillnaden mellan då man är 10 och 15..) Med tiden kommer skillnaden att minska, och är man t.ex. 20 och 25 så är det ingenting speciellt konstigt med det, men just nu är skillnaden i mognad stor, och därför tycker jag att du skall tänka efter ordentligt. Jag menar inte att han nödvändigtvis avsiktligt skulle försöka utnyttja dig på något sätt eller vilja dig illa - men han kanske inte är så mogen som han åldersmässigt borde vara om han överväger att inleda ett sexuellt förhållande med ett barn.
Skulle saken leda till utredning och i värsta fall att han blir dömd för det så finns det t.ex. många jobb som han inte har möjlighet att få eftersom sexuellt utnyttjande av barn givetvis är ett allvarligt brott som skulle synas i hans brottsregister. Å ena sidan är det ju bra om dina föräldrar känner honom och har lite koll, men å andra sidan så ändrar det ju inte på lagen.
Jag inser att det jag svarat inte är det svar du hade önskat, men det finns en anledning till att det finns en lag kring detta, och jag tycker helt enkelt att han är för gammal för dig. Då du själv är 20 så tror jag att du kommer att förstå vad jag menar. Min avsikt är inte att vara elak, utan bara att påminna dig om att ta hand om dig själv.
Kram
Tessi