chilla läget
25.08.2015
Hej. För 3 veckor sedan gjorde jag och min kille slut och sedan dess har jag haft sex med två olika män som jag var lite intresserad av men nu har jag kommit fram till att jag vill ha mitt ex tillbaka. Tror jag iallafall. Mina känslor går upp och ner hela tiden och vet inte vad jag ska göra. Ibland vill jag va tillsammans med mitt ex för han var min bästa kompis och vi kunde prata om allt men kärleken var inte riktigt där för min del. Och ibland vill jag inte vara nära honom då jag tänker tillbaka på hans surhet. Och tänk blir han arg på mig om han får reda på att jag har legat med två killar. Skulle det gå att bara chilla läget och umgås med mitt ex lite nu som då och fortfarande träffa andra killar eller tror ni att det kommer att misslyckas? Eller vad tycker ni att jag ska göra?
Tacksam för svar! :) zoz

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.08.2015
Hej, zoz
Nu vet jag ju inte av vilken orsak ni gjorde slut med din kille, och inte heller vem av er som gjorde slut. Eller kanske det var ett gemensamt beslut? Sen vet jag ju inte heller hur länge ni hade varit tillsammans. Men jag ska nu iaf efter bästa förmåga försöka ge dig lite olika tankar och förslag, men det är ju du som bestämmer vad du gör, jag ger bara förslag :)
Det är ganska vanligt att man om man varit tillsammans en längre tid och gör slut, efter en tid när man provat andra börjar tycka att man vill tillbaka till det gamla invanda. Visst kan det också vara så att man faktiskt upptäcker att man har känslor för sitt ex och vill tillbaka till det man hade. Men det kan också vara så att man "saknar kossan när båset är tomt", som  de brukar säga. Alltså att man tar varandra för givet när man är tillsammans och kanske retar upp sig på varandra, men sen då man fått rusa av sig lite med någon/några andra så kommer tankarna på exet och på allt fint man hade tillsammans. Och man börjar längt tillbaka till det. Dessutom är det gamla och invanda alltid tryggt. Men vet vad man har, men å andra sidan vet man inte vad man kan få heller. Drömprinsen kanske står där bakom nästa hörn och bara väntar.... ;)
Det är svårt att veta vad som är det rätta att göra. Ska du försöka få ditt ex tillbaka eller ska du gå vidare.....
Sen vet man ju inte vad ditt ex känner nu heller, det kan ju hända att han inte alls är intresserad av att börja på nytt. Nu vet jag ju inte hur han tänker men, min åsikt är nu att han inte kan bli arg över att du varit med två killar när ni haft paus/inte varit tillsammans. Han kan inte bestämma över dig och speciellt inte när ni inte är tillsammans. Men som sagt var, det kan ju hända att han tänker annorlunda.
Vanligtvis minns man mest de roliga och fina sakerna man hade tillsammans, speciellt i din situation. Du reagerar helt och hållet normalt. Man vill inte komma ihåg det som varit trist och tråkigt. Men det kan ändå vara bra att tänka över varför man gjorde slut, vad som var orsaken till att ni inte ville vara tillsammans längre. Den saken har ju inte försvunnit nu mittiallt. Om ni skulle bli tillsammans på nytt så skulle det säkert kännas jätte skönt och tryggt till en början, allt är som vanligt och som det ska vara osv. Men sen kan det hända att orsaken till att du inte hade de riktiga känslorna (hans surhet) börjar göra sig påminda igen. Det krävs att man jobbar sig genom sånt om förhållandet ska ha en chans. Det är fullt möjligt att jobba sig genom nästan vad som helst, men båda måste vilja göra det annars funkar det inte.
Det kan hända att det faktiskt skulle vara helt bra att lite chilla läget en tid. Se vart det bär. Med det menar jag inte att du ska ligga runt, både med ditt ex och med andra. Men kanske det skulle vara bra att inte stressa in i något, vare sig nytt eller gammalt. Låt tiden får ha sin gång och se vart dina känslor börjar rikta sig. Det kan ju hända att du efter en tid känner hur du vill göra och vad som känns bäst. Låt hjärtat bestämma <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna