Dejt
08.08.2017
Hej! Här kommer en krånglig fråga, tycker iallafall jag då jag själv funderat och funderat om och om igen på den.
Jag är äventyrlig av mig, så jag skulle vilja med min pojkvän på en så kallad "äventyrligare dejt" istället för restaurang/café/bio/se film hemma osv. Jag skulle vilja göra något mer speciellt. Finns ju också adrenalin dejter, men vet inte någonstans här man kan hoppa fallskärm eller liknande hehe.. eller vet ni något annat exempel på en sådan dejt?
Och har ni tips på andra sorter av äventyrliga dejter? Gärna i närheter av min ort då jag inte har körkort. Gillar "hiking" men råkar ju bo på plattaste stället på denna jord så här finns ju inga berg. :(
Power park finns ju men tycker det inte är så speciellt längre, har dessutom redan varit dit.
Ni får gärna säga ALLA möjliga typer och tips av dejter ni kan komma på, alla tips uppskattas då jag själv har total blackout och kommer inte på något!
Tack! Alice

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.08.2017
Hej Alice!
Nu har ajg haft din fråga i bakhuvudet i några dagar, så nu ska jag försöka minnas alla tips jag kommit på tex när jag kört bil :)
Men först: allting hänger ju på inställningen, alltså både din och hans. Att klättra på en klippa kan bli världens häftigaste eller jobbigt och tråkigt som f*n beroende på vilken inställning man har. Det vet ju alla, men det är fortfarande det viktigaste, så pass upp tex ifall någon av er börjar klaga på skoskav eller vädret eller hur dyrt det var med gnällig röst. Och inställningen skapar ni ju tillsammans, så era humör smittar av sig på varandra och dålig stämning eskalerar ofta hastigt.
Sedan kan man nog gärna fundera före lite på vilka förväntningar man har på dejten (inte bara äventyrsdejter). Hoppas man exempelvis på passionerat sex uppe på klippan så kanske man borde ge tydliga vinkar om det före, så att man inte kommer upp på klippan och han bara är för trött och svettig för att ha den minsta lust. Spontanitet i all ära, så länge inte förväntningarna på att den ska ske tar död på den innan. Och så kan det nog vara bra att fundera varför man vill ha en äventyrlig dejt. Är det bara för att göra något nytt och piffa upp i förhållandet lite, så är allt gott och väl. Likaså om man söker upplevelser och variation. Men om man oroar sig för att man själv eller den andra börjar ha jättetråkigt i förhållandet, kanske att känslor svalnat och man tröttnat, ja då kanske inte en äventyrsdejt räcker för att hitta tillbaka till kärleken. Vill man ha äventyrsdejt bara för att kunna visa kompisarna via Instagram hur fantastiskt förhållande man har, ja då ska man också tänka två gånger, likaså om det till och med är ett ex man vill att ska se hur kär man är nu...
Så till förslagen. Där är mitt råd att använda fantasin och inställningen hellre än färdiga aktivitetspaket. För som du skriver, så är det ju lite dåligt med färdiga aktivitetspaket i trakten, även om de finns. Skulle ni ändå få möjligheten till en roadtrip (tex med kompisar eller dubbeldejt) så kan jag rekommendera nya Zip Adventure Park i Vasa, en massa höghöjdsbanor att klättra på i olika svårighetsgrader. Kombon av adrenalin, att möta svårigheter och att göra det tillsammans kan göra riktigt gott för sammanhållningen i förhållandet! Det finns ju nog andra höghöjdsbanor i trakten också, googla runt lite. Far man mot Vasa och så länge det är någorlunda varmt kan man även testa Vaasa Sup Station, som hyr ut sup-brädor att paddla på. Escape Room är också en riktigt bra äventyrsdejt, i Vasa finns Make it out med pirattema eller galen vetenskapsman-tema. De rekommenderar att man är 3-5 personer, och det blir kanske lite dyrt för bara två pers, men igen kan problemlösningsuppgifterna föra er närmare tillsammans (förhoppningsvis inte tvärtom). Med klättrandet är det nog dåligt var man än är i plattlandet Österbotten, men Vasa vattentorn är en möjlighet, när vi nu talar roadtrip.
Överlag är naturen nog den billigaste rushen för adrenalinet. I hemknutarna finns säkert en och annan vandringsled, men jag vet att det finns riktigt fina i grannkommunerna där. Bara det att vara långt från bebyggelse, på karga och vilda områden, kan höja pulsen lite, få en att känna sig fri. Kolla tex här http://www.byar.fi/document.asp?id=n3fosy98a5s eller http://www.visitpohjanmaa.fi/index.php/hemsida/vandringsleder/  Längs en vandringsled finns ju även annat att göra än att bara traska på, som göra upp lägereld, se på solnedgången, utforska, terrängcykla, bonga fåglar, övernatta i tält...
Kajaker är också en bra idé. Nu har jag inte direkt koll på vem som hyr ut havskajaker i er del av Österbotten, men googla. Kajaker är häftiga i vår skärgård eftersom man slipper fram där inga båtar kan åka, man kan välja sin egen rutt och ta iland där man vill och så har vi ju så himla fantastisk natur här! Att paddla är inte heller svårt, men håll koll på vindhastighet och vindriktning och välj rutt enligt det.
Ett tips är att kolla vad den lokala ungdomsbyrån har för aktiviteter inbokade i höst, tex under höstlovet. Ska de tex ordna utflykt till någon höghöjdsbana, actionpark, zoo osv? Vet att er ena grannkommun har en entusiastisk ungdomsledare som ordnar massor med spännande, så kolla deras utbud också. Där kan det ju finnas förmånliga förslag till äventyrsdejter, även om det kanske är så att man gör själva aktiviteten i grupp. Detsamma gäller lokala arbis-vuxeninstitut-medborgarinstitut-kurserna. Igen, det handlar ju om inställning, så kanske ni tycker att det vore spännande att gå en självförsvarskurs tillsammans, eller lära er dansa något tillsammans, eller smida knivar eller kocka thailändskt? Allt behöver ju kanske ändå inte handla om hög puls och adrenalin, utan om att uppleva och lära något nytt och ovant, testa sin bekvämlighetszon på det viset? Såg just att de har en kurs om hur man överlever en zombie-apokalyps, men tyvärr var den i Ingå i södra Finland. DET skulle väl vara lite äventyrligt ;)
Sedan kan både cykel- och bilroadtrippar överlag kännas äventyrligt om man gör det tex mitt i natten. Då kan förfallna hus kännas väldigt spöklika, mörka skogar bli hårresande, månsken över åkrar väldigt romantiska och vägar man inte vet vart de leder väldigt överraskande. Blanda det med lite nattdopp och månskenspicnic, så ökar nog pulsen ;) Att hoppa på cykeln nu i helgen kostar ju inget heller. Igen, inställningen är a och o.
Hoppas det här var till lite hjälp, men minns att mycket mer är möjligt med lite fantasi, mod och äventyrslusta. Jag avråder dock, förutom från de för höga förväntningarna och baktankarna, från att ta med alkohol eller något annat berusande. Det går lätt till överdrift, tex att man börjar ta för stora risker eller blir grälsjuk. Lycka till!
Hälsar Liselott