Förhållande eller kk?
04.03.2014
Hej! Jag är ofta på krogar och festar (minst en gång/månad) och har haft en del one night stand. Det är ju bara ytligt sex, men just då känns det verkligen skönt och mysigt. Om jag går hem ensam efter krogen känns det så tråkigt och ensamt. Men om jag har ett one night stand blir jag ändå lite deprimerad några dagar efteråt, vill ju ha någon att mysa med ofta och inte bara de nätter jag festar. Jag vet inte om jag vill ha ett förhållande, eller bara kk, men jag vill ha närheten :/ Hur ska jag göra för att få något mer varaktigt från krogen? Jag träffar inte så mycket folk utanför kroglivet, jobbar vardagar och har inget intresse av att gå t.ex. olika kurser.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.03.2014
Hej!
Vännen, det du skriver är inte ovanligt alls. Detta veta vi på basen av allt från psykologisk forskning och sexualupplysningsdokumentärer till damtidningar och väninnors suckar på tjejtoa för åratal sedan.
Att längta efter närhet och mys är inget märkvärdigt, bara fullt mänskligt och naturligt, men det kan ju vara lite svårt att få "på beställning". Bara kärlek och bara sex är ju också lika svårt att "få tag på" när man är sugen på det. Och närhet och mys är lite extra kinkigt, eftersom "kvalitettsnärhet" liksom förutsätter ett visst mått av förtroende, trygghet att våga vara sig själv och att man tycker om människan ifråga (vill vara nära just honom/henne). Visst kan man ha det skönt och mysigt med one-night-stands, men det är kanske ändå inte riktigt den sortens närhet och mys du är ute efter - eftersom du blir deppad efteråt? Något saknas, och vi skulle tro att det är just förtroendet. Det kanske går att fejka lite, eller inbilla sig att man känner just det, där i fyllan på småtimmarna. Men i dagsljus ser man troligen igenom det. Känns längtan som värst när det börjar vara dags för sista tryckarna och valo-merkki, och på vägen hem, blir valen sämst - kanske för orsakerna bakom valen blir helt fel vid just den tidpunkten?
Erkännas bör ju att de personer som i allmänhet slarvas hem för one-night-stands kanske oftast inte heller är några stjärnor, några man verkligen "klickar" med, vars personlighet stämmer ihop med ens egen eller som man ens hunnit skapa den minsta gnutta äkta förtrolighet med. Det är ju också allmänt känt att man i berusat tillstånd är mindre noga och krävande, tänker mera kortsiktigt och ytligt, har sämre självbehärskning och följer fler impulser... Chansen att det ska kännas "rätt" med dem, speciellt i dagsljus, är nog rätt liten...
Nå, stora delar av krogbesökarna är ändå mer eller mindre medvetet ute efter att hitta en partner för mer än en kväll. Men sedan går förväntingarna isär. Vissa kanske bara gärna vill hitta ett bra "ligg" som de gärna har sex med flera gånger (istället för bara en misslyckad natt i fyllan och villan), andra hör kyrkklockorna ringa och bara söker ännu efter den blivande brudgummen/bruden (nå inte riktigt, men åtminstone hans och hennes från Hemtex), en tredje grupp vill dejta och pröva på olika förhållanden utan att riktigt ta ansvaren som följer med ett stadigt förhållande... Till problemen med att pricka rätt kommer kanske också allt annat som blandar sig i, tex viljan att skryta inför kompisarna om hur många man "dragit över", flirten man har på jobbet, att man ska på språkutbyte för ett halvår om en månad, att one-night-stands liksom är mera okej och tillåtna när man är full på krogen (än tex med folk man träffar på skärgårdsnavigationskursen eller bibban) och att det därför mera bara liksom blir så... Och nä, man kan ju inte heller ha en skylt med orden "Söker KK för närhet och mys" på magen när man traskar där runt bardiskarna heller... Slutligen det där om vilken typ av närhet och mys man riktigt är på jakt efter. Måste det inkludera sex? Kan man få rätt sorts närhet och mys utan sexet?
Kanske är krogen inte alls rätta stället att ragga närhet och mys på? Just för att chansen att hitta en stjärna där är liten med tanke på de olika förväntningarna? Kanske för att statistiken (oavsett kvalitet på förhållandet eller längden på det) säger att fler par träffats på alla möjliga andra ställen än på krogen. Fler par har träffats ute i "vanliga livet", som på jobbet eller studieplatsen, i kompiskretsar, genom aktiviteter som volleyboll eller amatörteaterrevy, genom blind-dates osv osv osv. Kanske för att förväntingarna är helt andra där - man tror inte automatiskt att man kommer att hoppa i säng redan samma natt, utan satsar verkligen på att lära känna varandra, trivas ihop, göra saker tillsammans osv. Till och med när folk träffas via dejtingsajter eller kontaktannonser (de flesta iaf, inte typ otrohetssajterna). Och hela förloppet fram mot sex - kanske det som VERKLIGEN är närhet och mys - satsar man mycket mera tid på. Första gången han tar ens hand, första pussen, första gången han lägger armen om en på bion... Varje litet steg får mycket mera uppmärksamhet, vilket skapar förtroendet, vilket skapar närheten. För närhet är alltså oftast inte alls bara något fysiskt, att tex ligga hud mot hud. Och ofta handlar det mera om behov att bli sedd och bekräftad, uppskattad, berörd i själen (och inte bara på kroppen), behov av att dela närheten tillsammans... Ofta finns det alltså så mycket mera där bakom. Som inget engångsligg i världen skulle kunna tillfredsställa fastän man skulle rada upp dem med kölapp.
Så kanske du skulle skippa engångsliggen och satsa på åtminstone tredjedejtensligg, helst ännu mera ;) Så att något förtroende hinner skapas? Satsa på att dejta och lära känna? Satsa på nya ställen att träffa folk på - det går absolut fastän man har en full vardag. Be tex kompisarna fixa ihop dig på blind-dates - det är inte alls farligt och behöver inte alls leda till något om du inte vill - gå på hemmafester eller tex bya- talkofester. Kanske är det en framtida pojkvän du plötsligt står där och pratar med över en plastmugg med kaffe i, kanske en blivande KK, kanske kärleken i ditt liv? Börja leta efter andra egenskaper än vad du brukar, tex se mera hur smittad du blir till att skratta av hans skratt, hurudan han är med kompisarna i talkogänget, vad han har för åsikter om filmer eller politik - än bara på sådant du med halvdimmig blick såg över bardisken ;) Ge dig ut i livet och upplev olika saker - för även om den där perfekta närhets-doneraren inte skulle dyka upp redan nästa vecka, så har du fullt upp med att njuta av upplevelser, fylla ditt liv med innehåll, få annat gott av tex goda vänner eller meningsfull fritidssysselsättning och ja, LEVA!
Detta tror vi på - men det är bara våra åsikter :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena