Förtvivlad tjej som vill ha snabbt svar
09.02.2019
Hej! Egentligen tänkte ja bara skriva av mig lite eftersom ja känner mig så värdelös just nu. Jag har alltid trott att jag haft en hyfsad bra självkänsla... tills ja träffade min kille. Allt var fantastiskt till en början, men saker har förvärrats. Jag kan tillägga att det är ett distansförhållande där vi ses väldigt sällan... 1 gång varannan månad ungefär. Han har fått nytt jobb nu, och det känns som att han har glömt bort mig lite efter alla nya kompisar han har fått på sitt jobb. Ja kände på mig att det skulle bli såhär så fort andra människor och nya intryck kom in i hans liv... men vilken sorts flickvän skulle ja va om ja sa det till honom? Att ja vill göra slut för att ja tror han kommer glömma bort mig på grund av ett jobb? Dock är det ju precis så det har blivit nu... å jag är lika sårad som ja visste att ja skulle bli. Han betyder så otroligt mycket för mig och att det inte verkar vara ömsesidigt krossar mig. Vi har pratat om det och han säger förstås att det inte är så.. att det bara är svårt att visa känslor via sociala medier.. vilket är den enda kontakt vi har under perioderna som vi inte ses. Häromdan när vi pratade i mobilen med varandra så hände en grej som gjorde mig äcklad. Ja tänker inte gå in på hur ja vet det... men ja är rätt säker på att han satt å runkade till en av sina jobbkamraters bild medan han pratade med mig. Jag är förstås inte 100 på saken, men det känns som en konstig grej att ta upp med honom också. Ja bryr mig inte om vad han har som runkmaterial när han är ensam, det är hans ensak... men att sitta å hålla på när jag är i andra änden gjorde mig jätteäcklad. Ja kanske bara är paranoid.. jag har fått väldigt dålig självkänsla efter alla bråk vi haft via mobilen... så det kanske inte ens är som ja tror... men min magkänsla säger något helt annat. Dessutom känns det ännu värre när jag är ”programmerad” på det sätt att ja inte kan känna mig attrahetad av någon annan än min kille, det går bara inte för mig. Därför känns det helt ärligt förjävligt om han i hemlighet sitter å runkar till sina nyfunna tjejkompisar medan han sitter å pratar med mig... som han knappt pratar med en gång i veckan längre. Ja vill bara spy... Ja har inget alls emot porr å såna grejer, men det känns för mycket när det handlar om en tjejkompis. Jag skulle aldrig kunna tända på en killkompis.. vet inte varför, det finns bara inte i min värld. Det känns bara så värdelöst... som att ja aldrig kommer kunna hitta en person som ser på kärlek på samma sätt som mig. Nu är ja inte direkt präktig av mig, ja skulle aldrig förbjuda honom från att kolla på porr, det gör ja själv också. Sen får han fantisera om vad han vill... men det känns ändå som att gränsen kommer när det handlar om tjejkompisar som han ser varje dag.. speciellt när jag själv befinner mig i ett annat land. Ja känner mig helt enkelt inte trygg med honom... men ja vet inte va ja ska göra, ja håller så hårt fast vid tanken om att allt skulle kännas bättre om vi bodde i åtminstone samma land. Dock vet ja att det bästa skulle vara att bara släppa honom... vilket känns tungt. Ja vet inte riktigt hur ja ska bearbeta allt... eller hur ja ska göra.. hjälp :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.02.2019
Hej.
Jag vet ju inte hur du vet, eller varför du misstänker att han runkade till en bild av sin arbetskompis medan ni talade i telefon, men vi tar en sak i taget.
Du skriver att ni har ett distansförhållande, och att ni för tillfället har kontakt främst via sociala medier och telefonsamtal. Jag förstår att det känns otillräckligt, eftersom det inte går att jämföra med att ha ett samtal där man är nära den andra personen. Det är också helt naturligt att du känner dig osäker och otrygg med tanke på att hans livssituation har förändrats iom nytt jobb och nya jobbkompisar. Antagligen skulle du åtminstone till viss del känna samma osäkerhet fast jobbet skulle vara här, även om det givetvis skulle underlätta situationen om ni fick träffas på riktigt. Men som sagt, det är helt naturligt att du känner osäkerhet då det är en stor och ny del av hans liv som du inte är så delaktig i som du skulle önska - och jag tycker att du har rätt att säga det till honom så att han är medveten om det och kanske kan anstränga sig för att du inte skall känna så stor osäkerhet.
Då det kommer till händelsen med att han eventuellt satt och runkade till bilden av en tjejkompis medan ni talade med varandra så har jag full förståelse för att det känns som ett svek från hans sida, och kanske ganska osmidigt om han faktiskt gjorde det på ett sådant sätt att du upptäckte det. MEN tyvärr har man nästan ingen kontroll alls över vad en annan person attraheras av. Det betyder inte att man skall gå med på att bli illa behandlad, men sist och slutligen så vet man oftast inte, och har egentligen inte rätt att uttala sig om vad någon annan fantiserar om under sex. Precis som du skriver angående porr, och att han har rätt att fantisera om vad han vill. Jag förstår att det för dig känns som en stor skillnad mellan att det är en anonym porrskådis eller en tjejbekant - men det är egentligen ingenting du kan påverka eller förbjuda. Risken finns att om du tar upp saken med honom är att han skulle medge att så var fallet - att han faktiskt runkade till en bild av sin tjejkompis - och vad gör du sedan med den informationen? Han äger rätten till sina egna fantasier och jag tror inte att du eller ert förhållande gynnas av att du försöker begränsa dem. Visst skulle det vara trevligast att veta att han alltid bara runkar till en bild av dig eller fantasier om dig - men bara för att någon annan är föremålet för hans fantasier betyder ju inte heller att han nödvändigtvis skulle vilja verkställa det i verkligheten.
Bara du själv kan avgöra om det är värt det för DIG att ha en relation med honom på distans där du känner dig otrygg och åsidosatt. Försök fundera på vad det är du skulle behöva eller önska av honom för att det skulle fungera, och om det är praktiskt genomförbart. Då du har funderat på den saken så kanske du borde diskutera det med honom, så att han vet vad som önskas eller förväntas från honom. Distansförhållanden ställer helt nya krav på de som är inblandade, ibland är det värt det och ibland kanske det inte är det - men det är först och främst du själv som måste svara på det. I nuläget tycker jag inte att det låter som att du är redo att släppa taget om relationen, och då måste du kanske fokusera på vad du behöver - och vad du kan göra för att få ert distansförhållande att fungera.
Jag hoppas att det ordnar sig för dig.
Kram
Tessi