gå med på
30.09.2019
Jag har varit tillsammans med min tjej i ca 1år. I början tyckte jag det var spännande med nya saker men den senaste tiden har hon tjatat om att hon vill utföra pegging på mig. Jag sa först nej men gick ändå med på att testa för att inte göra henne besviken. Senaste månaden har vi gjort det 2-3 gånger i veckan och det känns som hon vill mer och mer hela tiden. Hon är jätteduktig på det men jag vågar inte riktigt säga hur det känns för mig!
Som exempel så tycker jag ofta att hon går upp i tempo för fort så det gör ont men efter en stund så brukar det försvinna och jag har aldrig sagt något till henne. Jag hade mer ont i början än vad jag har nu så det kanske är en vanesak?
Problemet med det här är att jag inte vill detta tror jag? Det är hon som driver på och det har nästan tagit över det vanliga sexet helt. Jag älskar dock henne och känner mig så feg när jag inte vågar säga ifrån. Hur ska jag göra? Jag vill ju vara tillsammans med henne.
kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2019
Hej.
Oj vad mycket lättare det skulle vara att svara på din fråga genom ett samtal istället för i text. Detta kan bli långt :)
Det finns flera olika saker jag reagerar på i din fråga. Men vi tar dem i tur och ordning. För det första är det ju ett faktum att alla tänder på olika saker. Vissa saker känns jätteupphetsande för en person - men inte för en annan. Det är bra att ni i er relation kan berätta öppet om vad ni tänder på och vågar testa nya saker, MEN (här kommer det viktigaste) är man två personer som har sex så måste allting man gör på riktigt vara okej för båda, annars är det inte sex utan någonting helt annat. Man har aldrig rätt att tjata sig till någonting som den andra inte vill göra. Du ställde upp på pegging första gången för att vara henne till lags - men det betyder INTE att du skall fortsätta ställa upp på det eftersom du INTE VILL.
Det borde vara lika naturligt att säga nej till saker som det är att berätta vad man går igång på. I en perfekt värld skulle två personer som har sex alltid vilja göra samma sak - men så fungerar det ju inte i verkligheten. Det är inte heller en självklarhet att bara för att man gjort en sak en gång - att man alltid skall vilja göra så i fortsättningen. På basen av det du skriver får jag uppfattningen att din tjej är ganska dominant i sängen - och det är inget fel med det - men hon måste ändå ta hänsyn till om det är någonting du inte VILL göra. Alla människor har gränser - och detta är din. Det betyder bara att ni får testa vidare och hitta andra saker att göra i sängen som ni BÅDA njuter av.
Rent fysiskt så kräver pegging väldigt stort ansvar för den som "ger" (alltså är top). Hon känner ju inte med dildon på samma sätt som man trots allt gör vid analsex där det är en penis som penetrerar. Med andra ord har hon heller ingen egentlig uppfattning om hur öppna eller avslappnade dina muskler är - vilket i sin tur blir ett problem om man inte kommunicerar väldigt tydligt under akten. Med en strap-on, på samma sätt som med en penis - är det jätteviktigt att man penetrerar i luuuuugn takt så att musklerna hinner reagera och slappna av. Den yttre ringmusklen är delvis viljestyrd, så den kan man försöka slappna av på kommando, men den inre ringmuskeln som sitter en bit upp i ändtarmen är inte viljestyrd, och det är därför det gör ont för dig - eftersom hon öppnar den "med våld" innan den har slappnat av. Det kräver ett jämnt tryck i minst 20 sekunder innan den förstår att reagera och öppna sig, så allt som görs snabbare än så riskerar att leda till skador.
Man skall INTE ignorera smärtan då man har analsex. Smärta är en av de viktigaste signaler vi har i kroppen, och om analsex gör ont så betyder det att man gör fel. Rätt och slätt. Det kan handla om att man använder för lite glidmedel, men oftast handlar det om att man kommer in för snabbt eller för oförsiktigt. Då finns det alltid en risk för skador på ringmusklerna - som i sin tur kan leda till problem. Lägg då till att du egentligen inte VILL göra detta - så innebär det att dina muskler spänner sig ännu mer vilket i sin tur ökar risken för skador. Jag vet att du redan vet detta, men jag säger det en gång till - Du skall inte ställa upp på sexuella aktiviteter som du inte VILL göra. Någonsin.
Jag förstår att det känns jättesvårt att säga det till henne nu att du inte vill göra det, dels för att du inte vill göra henne ledsen och dels för att du redan ställt upp på det så många gånger så det känns dumt att sätta stopp nu, men du måste ändå göra det. Vad är poängen med sex om man inte VILL?? Det handlar ju inte om att du inte vill ha sex med henne i största allmänhet - utan att du inte vill göra just detta. Riskerna för vad det medför för dig både fysiskt och psykiskt att gå med på pegging fast du inte vill är helt enkelt för stora för att ni skall kunna fortsätta så här.
Antingen kan du försöka ta upp saken till diskussion med henne då ni inte är i sängen (vilket å ena sidan antagligen är mer effektivt, men säkert också svårare) eller också säger du helt enkelt nej de kommande gångerna ni har sex och hon gör sig redo för det. Efter att du har sagt nej ett par gånger kommer antagligen själv att ta upp det till diskussion och då kan du svara att du inte vill, att det gör ont och att du helt enkelt inte tycker om det. Hon kommer antagligen att bli ledsen/arg/sårad över att du inte har sagt någonting tidigare. Men då tycker jag att du skall berätta som det är  - att du ville tycka om det för hennes skull - men att du har märkt att du helt enkelt inte gör det - och att det inte är någonting du kan påverka. Hon har INTE rätt att tjata på dig, eller att få dig att känna dig dum över att du inte ställer upp på det. Hon har all rätt i världen att gå igång på pegging - men på samma sätt har du all rätt i världen att INTE göra det. Jag hoppas att ni tillsammans kan komma fram till att det finns massor av andra saker ni kan göra - men att ni i fortsättningen måste vara tydligare då ni kommunicerar för att inte dessa situationer skall uppstå.
Snälla ställ inte upp på det flera gånger. Hör gärna av dig på nytt om det är någonting du funderar över.
Många kramar
Tessi