Gillar jag honom påriktigt?
06.07.2019
Hej jag har just blivit tsm med min pojkvän. Jag har tyckt om honom väldigt länge (4 månader) men han var tyvärr tsm med någon annan under 2 månader. Jag blev istället riktit bra kompis med han och efter att de gjorde slut så började vi gå ut. Nu när han äntligen är min så börjar jag tvivla på mina känslor, jag funderar hela tiden om jag verkligen tycker om honom och om jag skulle må bättre att int vara tsm med honom. Är det vanligt att man tvivlar på sina känslor på det här sättet?
För jag älskar att vara med honom men varenda gång jag inte är med honom funderar jag om jag verkligen tkr om honom. Jag har aldrig varit i ett förhållande förr och jag hatar förändringar och har därför också lite ångest.
Jag vet även att han verkligen tycker om mig så det kan inte vara därför jag tvivlar på mina känslor, men är detta normalt eller tkr jag inte om honom? Blomma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2019
Hej.
Det är nog ganska vanligt att man känner så som du gör. Så länge man ännu håller på och "jagar" någon så verkar allting väldigt spännande och intressant, men sen då man faktiskt har den personen och inte längre behöver kämpa för det så kan man börja tvivla på det man känner.
Jag tycker ändå att det verkar bra att allt känns bra då ni är tillsammans, och att det är då du är på egen hand som du börjar fundera. Kanske du helt enkelt inte behöver tänka så mycket utan försök slappna av och njuta istället. Det är ganska naturligt att tvivla och att ifrågasätta vad man känner, men å andra sidan så kanske du inte behöver komma på alla svaren just idag, eller denna vecka? Det jag menar är att så länge det känns bra då ni är tillsammans så kanske du inte behöver analysera saken mer än så just nu?
Givetvis skall du inte vara tillsammans med honom om du VET att du inte är intresserad, eller om du känner ett obehag i din kropp, men som jag förstår det på basen av det du skriver så är det inte så du känner. Och då tror jag kanske att det mer handlar om att du inte längre behöver jaga honom, så du kan slappna av på ett annat sätt, och då känns det annorlunda. Njut av att vara tillsammans så länge det känns bra.
Kram
Tessi