Gör ont (tacksam för snabbt svar)
17.05.2020
Hej,Jag hade lite mysigt med mig själv precis (pullade) och nu har jag jätteont både i nedre delen av magen/slidan och i analöppningen av nån anledning?? Försökte bajsa för blev helt plötsligt akut bajsnödig och det gick men gjorde jätteont. Varför blev det så?? Vill inte att det ska hända fler gånger. .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.05.2020
Hej,
Jag kan inte svara på exakt vad det berodde på, men det är helt normalt. Då man har sex (antingen med partner eller själv) så aktiveras musklerna i hela underlivet, både vid slidan/livmodern och tarmarna/ändtarmen. Så det är mycket möjligt att muskelsammandragningarna fick innehållet i tarmen att börja röra på sig och att du därför blev bajsnödig. Eventuell smärta som kan kännas i magen kan också hänga ihop med var man är i menstruationscykeln. Oftast känns smärtan intensivare en liten stund - men brukar lätta ganska snabbt.
Som sagt - det är inte farligt men kan kännas obehagligt. Det kan hända att det skulle gå att undvika smärtan i ändtarmen och bajsnödigheten genom att du gick på toa innan och försäkrade dig om att ändtarmen är tömd - men sen är det förstås svårt att förhindra att muskelsammandragningarna gör att "nytt" bajs söker sig framåt ändå.
Ingen stress.
Kram
Tessi