Grät under sex?
04.08.2015
Jag och min pojkvän har varit sexuellt aktiva i närmare ett år nu, och ungefär en vecka sedan började jag gråta hysteriskt under samlag, och jag har ingen aning om varför. Jag brukar inte gråta under sex, det här var första gången. Är det här normalt? Om inte, vad kan vara fel? Lilli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2015
Hej.
Att du började gråta under samlaget behöver inte nödvändigtvis betyda någonting alls, men det kan också vara ett tecken på att du skall stanna upp och fundera.
Rent fysiskt sär sätter det ju igång en hel massa processer i kroppen då man har sex. Det är hormoner som hoppar och blod som pumpar och ett himla liv i hjärnan helt enkelt. På alla sätt är det en väldigt känslomässig upplevelse och då är det ju inte heller så konstigt att man reagerar med att vara känslosam. Det kan kanske vara en liten variant av dethär med att "skratta på fel ställe", att man vet att det verkligen inte är läge för det men man kan inte hålla sig och just därför skrattar man ännu mer?
Jag skulle påstå att det nog inte är så ovanligt att man börjar gråta under eller efter sex, och om du själv är övertygad om att det inte har med sexet att göra att du började gråta, så tror jag helt enkelt att det kan bero på att upplevelsen var omvälvande och stor och det blev lite mycket för hjärnan att hantera den gången. Det behöver alltså inte vara en negativ sak. (det behöver inte vara en positiv sak heller, det kanske bara var "en sak som hände", varken bra eller dåligt.)
MEN, och här kommer frågetecknet. Om du har ens det minsta yttepyttelilla tvivel på att du inte till 100% var med på det som hände i sängen (eller var ni kan tänkas ha varit) så bör du stanna upp och fundera. kan det ha berott på att någonting ni gjorde inte kändes rätt? Det behöver inte heller betyda att det är en katastrof, utan bara att ni kan undvika att göra just det i fortsättningen. För om det var någonting du/ni gjorde, eller någonting han sade som KAN ha utlöst det så lönar det sig att tänka på det. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - det är meningen att sex skall vara en bra sak, så om det är någonting som inte känns bra så skall man inte göra det. Så enkelt är det.
Ta hand om dig och fundera igenom allting. Livet är för värdefullt för att ställa upp på saker som inte känns 100%, och om det känns 100% så vet du att du är på rätt väg.
Kram.
Tessi