Grey-romantic
24.09.2015
Hej.
Jag har på senaste tiden börjar fundera på min "romantiska sexualitet" eller vad man nu ska kalla det. Jag vet att jag är attraherad av killar, inte tjejer. Men jag har börjar fundera på om jag är grey-romantic eller demiromantic. Jag har t.ex. aldrig varit kär, bara typ intresserad/smått förälskad, eller så tappar jag intresset vid minsta tecken på att känslorna besvaras.. Det finns nog mer, men ids inte ta upp allt det.
Skulle ni kunna förklara var grey romantic och demiromantic egentligen är? Och finns det någon annan, liknande "sexualitet" som skulle kunna passa in på mig, eventuellt? Finns det något sött att "testa" det?
Tack! M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2015
Hej.
Enligt Urban Dictionary definieras en "grey-romantic" som en person som kan bli romantiskt attraherad av andra personer, men som inte önskar utveckla en romantisk relation till dem. En "grey-romantic" blir inte väldigt lätt förälskad dock. "Demiromantic" kan vara en underkategori till grey-romantic. Demiromantic innebär en person som kan känna romantisk attraktion men för att det skall ske innebär det att de måste lära känna personen i fråga på djupet först.
Jag tror kanske att det är lite dagens melodi att försöka sätta etiketter på allting och hitta "diagnoser" som passar oss, medan jag inte är säker på att det alltid gynnar oss. Jag skulle påstå att det är helt normalt i din ålder att man inte har varit ordentligt kär - alla har helt enkelt inte det. Visst kan du försöka hitta ett namn för det, t.ex. demiromantic, men jag vet inte om det gör varken till eller från. Fördelen med att hitta en etikett som passar är att man kanske inte känner sig lika ensam, känslan av att det finns andra som fungerar likadant som man gör själv. Men nackdelen är kanske att man lättare låser sig vid ett visst beteende och inte tillåter sig själv att "bara känna" därför att det kanske inte passar in på ens diagnos.
Så sök en passande etikett åt dig om du tycker att det känns viktigt, men ännu viktigare är nog att du bara känner efter och tillåter dig själv att vara den du är. Förälskelsen och relationerna kommer nog då det är dags för det. Du frågar om det finns något sätt att testa vad du är, men jag vet inte om det finns något annat sätt än att helt enkelt leva, och se vad som händer.
Du är bra som du är, lita på det!
Kram,
Tessi