Hjärtekrossad pt 3
15.05.2017
Hej igen, jag som är hjärtekrossad så in i helvete.
Varit singel i exakt en vecka imorgon, men jag kan inte förstå de. Hela min magkänsla säger att de kommer att bli vi igen, aningen nu eller om en månad eller två.
Vill bara få honom att sakna mig. Jag vet att vill vara min vän och de är väll ett bra tecken på att de finns en chans för han och mig att bli ett igen?
Har pratat med hans bösta vän på telefon tre timmar i tre dagar i sträck nu, han tycker att jag ska ringa/Smsa mitt ex och reda ut lite missförstånd och hur vi ska fortsätta ha kontakt. Mitt ex vill tydligen inte ha ett förhållande just nu, men jag tänker att om vi bara kommunicerar om allt som gick fel förra gången så kan vi försöka igen, han tror att de är försent för att rädda nått, men han älskar mig fortfarande och han saknar mig har han sagt.
Är de inte så att de flesta tjejer är jätte ledsna i några veckor medans killen inte bryr sig så mycket, sen efter några månader är de killen som är ledsen och tjejen som inte bryr sig? Sätt några sånna bilder.
Jag vet ju om par som gör slut och sen blir tillsammans och har de bättre än någonsin när de sen blir tillsammans, eller att den som gör slut sen ångrar sig.
Finns de nått knep för att få sitt ex att sakna en? Eller är de kört bara för att man gör slut. Eftersom vi gjorde slut pga bråk och inte pga att nåns känslor hade försvunnit så kanske de är större chans? Lever på hoppet just nu, och har verkligen varit så nära att vilja skada/ta livet av mig för att jag inte känner nån livslust alls. Men de tar ingen på allvar. För att "de bara är en kille" men för mig är han allt, och jag tror verkligen att detta går att lösa. Så jag funderar på att ringa honom, och fråga om vi kan ses och prata? Eller ska man skicka ett sms? Och vad ska man säga för att få honom att förstå att de kan va vi om vi bara pratar om allt, eftersom att allt gick så snabbt.
Tacksam för svar, kram

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.05.2017
Hej, kära du. Det är superjobbigt när ett förhållande tar slut, ju längre man varit tillsammans desto värre är det om det tar slut. Det är ju inte bara ens kärlek som försvinner det är också ofta ens bästaste bästa vän som man mister. Du har så rätt i att det är ett bra tecken att han vill fortsätta vara din vän, men du ska akta så du inte tolkar in för mycket i det. Om han tänkt ni ska vara vänner är det vad ni ska vara åtm just nu. Det är jätte lätt att man halkar över i förhållande gropen igen och börjar behandla den andra som att man är tillsammans igen, men då kan den som ville avsluta förhållandet dra öronen åt sig och tänka att ni kanske inte ska vara vänner ändå om det blir samma situation som då ni var tillsammans. Av någon orsak var det ju situationen av er som ett par tillsammans inte kändes bra mera för den ena. Fast det kan vara svårt så är mitt råd att du INTE kontaktar ditt ex, låt honom vara ifred, om du börjar kontakta honom och tjata om att ni ska prata och reda ut missförstånd kommer han bara att bli än mer övertygad om att ni inte ska bli tillsammans igen. Låt honom hellre börja sakna dig, kanske bli lite svartsjuk till och med. Visa att du kan ha roligt och skratta och skoja med andra och inte är beroende av honom. Om han ser att du inte sitter och gråter efter honom hela tiden kommer du att bli mera intressant i hans ögon. Ingen vill vara tillsammans med en som klänger och klamrar sig fast vid en, det är mycket trevligare med en självständig person som har andra vänner och som har ett liv också utaför förhållandet.
Det finns inga rätt eller fel eller hur det brukar vara när det gäller kärleken och förhållanden. Vi är alla unika individer och fungerar på olika sätt. Ibland är det kille som ångrar sig och ibland tjejen. Ibland är det killen som gråter och längtar och ibland är det tjejen. Men allt sånt har inget att göra med om man sen blir tillsammans på nytt eller inte. Det är andra saker som inverkar på det. Det mesta är sånt man inte kan påverka själv utan som framtiden får utvisa hur det går.
Du funderar om det finns några sätt att få ett ex att börja sakna en, det beror ju så på situationen och hur ni båda är som personer. Det finns inga entydiga svar, men det jag skrev här ovanför att du ska visa att du visst klarar dig utan honom och att du kan ha hur kul som helst brukar kunna kännas lite för den som tyckt att förhållandet ska ta slut. Alla vill vi ju helst se att vi är de viktigaste personerna i allas liv runt omkring oss, vi vill tro att ingen annan klara sig utan oss, ingen har kul om inte vi är med osv ;)
Missförstånd kan hända i alla förhållanden, det är oundvikligt att man någon gång har olika åsikter och att man kommer ihop sig om något. Viktigt att reda ut sånt som gick snett, men kom också ihåg att inte tvinga dig på honom utan låt honom få lite space. Är det meningen att det ska vara just ni två så kommer ni att hitta tillbaka till varandra, det är jag helt övertygad om.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna