Hur?
10.07.2018
Hej! Jag är en 15-årig kille som undrar hur man skall gå på dejt och vad man gör, jag har träffat en tjej på sociala medier och vi pratar knappt nångång men ja gillar henne, tänk så gillar hon inte mig, och vad och hur skall jag fråga ut henne om jag vill gå på dejt med henne? Det är ju pnsamt väll också att gå på dejt om man inte känner den man går ut med eller hur? Hmm?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2018
Hej Hmm?!
Välkommen in i kärlekslivet :) För jo, någonstans ska man ju börja och fastän allt känns okänt och osäkert och pinsamt och nästan lite jobbigt, så blir det bättre med tiden. Alla är nybörjare i början och alla är lika nervösa i början, så enkelt är det. Och skulle man inte vara spänd inför sådant här, så skulle det ju inte heller kännas så himla bra när det lyckas, eller hur?
Så du är nybörjare och det är säkert hon också - men det här hör också till de saker som kommer att vara spännande varje gång, med varje ny tjej. För det är ett skede som man bara måste igenom för att det ska bli något mer. Det finns inga genvägar runt det - ja om nu inte hon skulle göra varendaste sak först, tex bjuda ut dig, berätta hur hon känner, kyssa dig osv. Men troligen är hon minst lika nervös som du, så risken är att om inte du gör något, så gör inte hon något heller, och då blir det ingenting av det hela.
Så nu vill du bjuda ut den här tjejen. Rent tekniskt är det inga svårigheter med det. Det finns inga regler för vad du ska säga (även om det finns saker du inte ska säga, men så länge du inte är en skitstövel av någon sort, så behöver du inte oroa dig för att säga fel saker). Och egentligen spelar det alltså inte så stor roll hur du gör det heller, huvudsaken är ju ATT du gör det. Att ni träffas. Att ni två får en chans att se ifall ni skulle kunna gilla varandras sällskap.
Jo, så enkelt är det egentligen. Lite påminner det här faktiskt om när du skulle skaffa dina första vänner i sandlådan på dagis. Tanterna sa hur du skulle göra, och efter att du följt råden och gått fram till en annan pojke och frågat om ni ska leka tillsammans, så tänker du knappt på hur lätt det ändå gick, trots att du var så blyg och nervös före. Klart att det kanske är myyycket mera blyghet och nervositet påslaget i hjärnan när man är förtjust i något, men the basics är desamma. Fråga om hon kommer på en cukeltur till närmsta glaskiosk. Det behöver inte vara något så avancerat som dinner and a movie, utan gör det gärna enkelt. Och minns att det ju är sommar. Dels att det finns massor och åter massor man kan göra och dels att om det skulle skita sig, så behöver du nödvändigt inte ens se henne på en månad till. Då är det mesta glömt redan.
Ifall det skulle skita sig, så glöm då inte att det inte var ditt fel. Se, när man inte känner varandra, så är de flesta människor bara skal. Vi kan bli förtjusta i någons skal vid första ögonkastet, men skalet kan lika gärna inte vara ett sådant som faller oss i smaken. Vi gillar alla lite olika skal. Så ta det inte personligt i så fall.
Men om det skulle lyckas, så behöver du bara ett råd: var den bästa versionen av dig själv. Jo, vanligtvis säger folk "var dig själv, så går det nog bra". Men grejen är att vi alla har bra och dåliga sidor och att tex gnälla på att glassen smakar illa, bara sitta på telefon, bara prata om sig själv eller bara sitta knäpptyst kanske är en del av oss som personer, men inte den del vi ska visa i början, såklart. Så gräv fram den där trevliga pojken i dig själv, han som är charmig och pratsam och omtänksam och rolig. Han finns där inom dig, kanske han brukar komma fram på släktkalas eller i sommarjobbet, vad vet jag. Men visa honom. Det smäller ändå högre än ditt skal, oavsett vad hon tycker om det.
Tänk även på att det "skryt" som brukar funka på killkompisar inte brukar funka på potentiella flickvänner. De bryr sig inte om scores i spel, mopohastigheter eller hur mycket coola svärord du får in i en mening, för att nu ta till pojk-stereotyper. Hur töntigt det än låter gillar de mera att höra om barndomskaniner och hyss du utsatts för av storebror. Det första tyder på hjärta, det andra på hälsosam självironi och en förmåga att våga bjuda på sig själv. Minns att fråga mycket, för det är alltid lättare att svara på frågor än hitta på något att säga - och frågor kan man förbereda lite i förväg. Svara inte enstavigt, tex ja eller nej, utan säg alltid något mer än så, något som går att fortsätta prata om. Var lite gentleman och håll upp dörren, ge komplimanger om hennes personlighet - inte utseende (om hon nu inte säger att hon har ny tröja). Var försiktig med dina egna negativa tankar, tex tänk inte "nu tycker hon säkert jag är löjlig, nu ångrar hon säkert att hon kom på dejt med mig". Tyst med de tankarna och tro på dig själv! Du behöver inte vara någon Don Juan och ingen cool typ, du behöver bara vara trevlig! Och bry dig om Henne! Och ta sedan resten på lyhördhet och talang.
Håller tummarna! Kram, Liselott