Hur ska jag få min pojkvän att bli kär i mig igen?
13.02.2018
Hej! Jag har varit ihop med min pojkvän i ungefär 1.5 år och vi har haft det jättebra, men vi har förstås haft något litet gräl men det har vi alltid löst. Jag har märkt under några veckor att han inte frågar lika ofta om vi ska hitta på något eller om vi ska sova över hos någon utan det har för det mesta varit jag som har skickat , men har inte tänkt så mycket på det eftersom jag har alltid skickat mer än honom och så har det varit ända sen vi träffades. Jag tog upp detta för ungefär en vecka sen och det hela slutade med gråt och ett långt prat om att han inte vet vad han känner och inte vet vad han vill göra med sitt liv framöver (alltså studier och annat dylikt) och har känt så en stund, dock sa han att han inte vet hur länge. Samma sak hände med mitt ex också, han tappade känslorna (men berättade inte om det utan började undvika mig och till sist så dumpade han mig, vilket min pojkvän(?) vet om).
Varken han eller jag vet ifall vi bara har en paus eller om vi gjort slut, men vi kom överens om att vi inte skulle träffas på ett tag så han får hitta sig själv igen, dock hörs vi varje dag och han säger att det bara är att höra av sig om det är något (och för att behålla snapstreak, lite barnsligt kanske haha).
Jag har fortfarande starka känslor för honom och vet att det är han jag vill leva med, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. På sajter där de skriver "how to get your ex back" och sånt så vet jag inte hur bra det är att följa såna tips och sånt, men jag vet ju inte vad jag ska göra...
Det gör också så ont att det snart är alla hjärtans dag, och jag kommer få vara ensam hemma.. Även penkkis är ju om några dagar och veckan efter så är det hans födelsedag och jag har redan hunnit köpa en present. Känns jobbigt också nu när alla studentskrivningar kommer emot och jag är så rädd att vi inte ska få ta studenten tillsammans...
Snälla hjälp mig, jag vill ju bara vara med honom, men hur ska jag få honom att bli kär i mig igen? Det hjälper inte med att någon säger att det finns andra bättre, för det är ju han jag vill spendera mitt liv med. Han är min bästa vän och mitt allt, har aldrig känt så här för någon förut. Olycklig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2018
Hej,
Jag förstår att det är jobbigt. Det gör fruktansvärt ont att få veta att den andra kanske inte känner likadant som man gör själv, och att bli avvisad är alltid smärtsamt - oavsett hur gammal man är eller hur länge man har sällskapat.
Men det vi vet i nuläget är att han inte vet vad han känner. Så det bästa du kan göra är antagligen att ge honom tid att ta reda på det. Sist och slutligen finns det ingenting du kan göra för att hålla honom kvar om han inte själv vill det. Du kan inte tvinga honom att vara tillsammans med dig - och du skulle knappast vilja ha den sortens förhållande heller. Du vill ju att han skall vilja vara tillsammans med dig, så jag tror att det bästa sättet är att släppa honom och låta honom ta reda på vad han vill.
Ge honom utrymme att sakna dig. Behåll snapstreak om du vill, men försök att inte klänga dig fast. Det han behöver känna efter är hur hans liv skulle se ut om han inte var tillsammans med dig - och det är ju svårt om du hela tiden hör av dig. Jag tror att sannolikheten är större att han upptäcker att han saknar dig och ert förhållande om han faktiskt får känna hur det är att vara på egen hand. Visst kan du önska honom en glad alla hjärtans dag ändå, och ge honom hans födelsedagspresent. Ni har trots allt 1,5 år av historia bakom er och han är din bästa vän. Men försök att bara behandla honom som en vän eller ett "span" tills han vet hur han vill ha det.
Jag förstår att det är mycket tankar i ditt huvud just nu om vad det kan bero på och om du har gjort någonting fel, men jag tror faktiskt inte att din sexlust eller brist på den har så stor inverkan på saken. Försök eftersträva att du själv skall må bra - i första hand för din egen skull. Om han ser dig pigg och lycklig så är det också större sannolikhet att han saknar dig, men det betyder inte att du skall försöka fejka och verka hyper utan att du verkligen skall försöka göra saker som du mår bra av och som gör dig glad. Din sexlust kommer att komma tillbaka, men den största boven då det handlar om minskad sexlust är alla olika former av stress, så försök att hitta metoder att slappna av.
Det är okej att vara ledsen, och att låta dig själv vara ledsen då du känner att det inte går. Men däremellan finns det gladare stunder, och då skall du försöka ta vara på dem också eftersom det är de stunderna som ger dig kraft. Försök njuta av småsaker som att umgås med vänner, slappna av på soffan eller gör någonting kreativt. Jag vet att du saknar honom hemskt mycket, men du kan inte påverka vad han känner - bara vad du själv gör med dina egna känslor. Och det är först och främst dig själv du skall vara tillsammans med resten av livet så du måste se till att ta hand om dig själv.
Om det är meningen att det skall vara ni två så kommer det att bli det igen.
Slutligen. Jag förstår att det suger just nu. Jag hoppas att du har någon som kan krama om dig och som du vågar visa dig svag inför. Och vi finns här för dig om du vill skriva av dig <3
Kram
Tessi