Hur ska jag göra nu?
21.11.2017
Hej!
Det finns en kille som gillar mig väldigt mycket, och jag har ingenting emot honom på de sättet men ändå så känner jag att jag inte vill vara ihop med honom. Men hans kompis har börjat prata en del med mig och jag har känt honom ganska så länge men nu känner jag att jag kanske skulle kunna bli ihop med honom. Hur ska jag säga åt killen som gillar mig att jag inte vill vara ihop med honom utan att såra honom och hur ska jag göra med den andra killen? Hästtjejen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.11.2017
Hej Hästtjejen!
Äjdå, ja det här med andras och egna känslor är för det mesta knepigt - ja det är väl egentligen ytterst sällan det känns 100% rätt och riktigt och framförallt enkelt när det kommer till kärlek. Men utan alla komplikationer, så skulle kanske kärleken överlag inte vara hälften så intressant i slutänden, precis som andra saker som vi får "gratis" och enkelt här i livet. Så det är väl någon mening med allt, även om det är svårt att se när man är mitt uppe i smeten.
Det är alltid svårt när någon har känslor för en och man inte känner detsamma tillbaka. Eller det är svårt ifall man själv känner minsta gnutta empati och förståelse och ovilja att såra andra, för skulle man vara en känslokall bitch som bara tänker på sig själv så skulle kanske just sådana här situationer vara lättare att hantera. Fast hur många killar blir riktigt kära i känslokalla bitchar? I utseendet till att börja med, kanske, men i längden är det nog insidan som spelar roll. Så det är kanske det goda med att du har svårt nu inför att såra den här första killens känslor, det visar ju ATT du känner respekt och empati för honom.
Dessvärre finns det ingen genväg runt att säga nej åt någon, det bara måste göras. Att låta någon fortsätta hoppas på att man ska ändra sig är ju också elakt, det är ju inte schysst att inte vara ärlig och rak heller. Att göra sådana här obekväma och obehagliga saker som att säga "tyvärr har jag inte känslor för dig" hör lika mycket till kärlekslivet som att våga säga när man är kär i någon, så ansvaret för den här biten kan man inte smita undan ifall man vill ha ett kärleksliv överhuvudtaget. Det är bara att ta det obehagliga och försöka göra det så snällt som möjligt. Och det snällaste är ändå att vara ärlig.
Nu menar jag absolut inte att du ska vara ärlig på ett sådant vis att du säger exempelvis "ne, för du är för tråkig för mig". Det är inte heller snällt att köra med någon klassisk ursäkt och undanflykt som att säga saker i stil med att du inte känner dig redo för att ha ett förhållande just nu. Det är ju extra sårande ifall du skulle bli tillsammans med hans kompis istället senare. Egentligen måste du inte förklara alls varför du inte är intresserad av honom, det är helt din ensak. Om han ändå frågar varför, så kan du säga att du har känslor för en annan kille (men du behöver absolut inte säga för vem). Det är både sant och din rätt att gilla någon annan - att det sedan råkar vara hans kompis är inte något du kan göra något åt. Däremot kan du gärna vänta ett par veckor innan du försöker på eller blir ihop med hans kompis, ge honom helt enkelt lite tid att komma över dig. Visst kan det vara svårt att hålla sig ifall man vill ta chansen med kompisen när den dyker upp, men då behöver man i alla fall inte spatsera hand i hand med kompisen förbi framför näsan på den man dissat.
Vissa anser att man inte får bli ihop eller flirta med någon som en vän är kär i, att man ska hålla tassarna borta tex från kompisars ex. Men den här "regeln", åsikten, varierar från kompis till kompis, och det är de här två killarnas sak att bestämma om det är okej för just dem två att bli ihop med någon som kompisen varit kär i. Lite extra försiktighet och lyhördhet råder jag nog till, det är så onödigt att trampa på folks känslor bara för att man är oaktsam. Det är oftast inte så brottom i kärlekslivet som man inbillar sig, man kan nog vänta lite med olika beslut.
Vi håller tummarna att allt går så smärtfritt och lätt som möjligt - och skickar lite styrka ifall det skulle bli jobbigt ändå.
Kram, Liselott