Hur skall jag gå till vega?
09.06.2019
Hej,
Jag och min pojkvän har varit ihop nu i snart 5 månader och vi har känt varann i 1 år. Han är sjukt blyg och jag är glad att vi är vid det skedet vi nu är vid. I början tyckte han att kramar var obehagliga etc. Men nu är det ganska problemfritt att kramas. Men han vill inte göra något annat. Liksom jag känner att jag vill kyssas och ha mera fysisk kontakt än bara en snabb kram när vi säger hejdå, om man alls förstår vad jag menar. När han inte tar initsiativ till något så känner jag mig ganska oälskad, fast jag vet att han älskar mig, han visar det på andra sätt. Men jag behöver ändå mera kontakt. Jag vet inte vad jag skall göra, för jag kan inte ta initiativ att bara kyssa honom eller liknande för han är för blyg för sånt. Men om jag skulle tala med honom vet jag inte vad jag skulle säga utan att det skulle bli stelt. Snälla hjälp. Jag älskar honom väldigt mycke men det är bara sjukt jobbigt. Inte vill jag göra slut bara för denna sak heller. 123kaffesockerte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2019
Hej,
Jag tror att det i de flesta situationer i ett förhållande är bra om man kan vara öppen och säga vad man vill ha och vad man behöver. Och detta är nog inget undantag. Jag tycker att det är ganska naturligt i din ålder att man önskar sig även fysisk bekräftelse, t.ex. i form av kyssar eller att man rör vid varandra. Men olika människor har olika behov på denna punkt, så det viktiga är kanske att man hittar nån form av kompromiss som båda kan vara nöjda med. Jag förstår att du kan känna dig avvisad då han inte verkar lika intresserad av den fysiska biten som du är.
Du skriver att han är väldigt blyg, så det kan ju hända att han också går och tänker samma sak men inte riktigt vågar formulera det. Om du märker att han tydligt försöker dra sig undan och undvika fysisk kontakt med dig så tycker jag att du skall fråga honom, vänligt men intresserat vad det beror på. Berätta för honom att du upplever att han drar sig undan, och att du tycker att det är synd eftersom du skulle vilja vara nära honom.
Det är möjligt att han inte är så bekväm med att tala öppet om saken, så då kanske det kan vara lättare om du skrev det till honom, så fick han också lite tid på sig att formulera sina tankar. Ett annat alternativ är att du skriver till honom t.ex. "jag skulle vilja kyssa dig". Beroende på vad han svarar så får ni ju ta saken därifrån, men då vet han iaf om vad DU vill.
Jag förstår att det känns som ett ganska stort steg att föreslå fysisk närhet, och i bästa fall är det kanske sånt som bara sker av sig själv utan att man behöver "jobba" för det, men det behöver inte heller innebära att man "har problem" bara för att man behöver ta upp saken till diskussion.
Jag tycker att du skall ta mod till dig och ta upp saken till diskussíon, antingen face to face eller via meddelande. Förhoppningsvis skulle ni båda två bli lite klokare av det.
Kram
Tessi