Hur vet man?
18.01.2015
Hur vet man att man har kommit över någon? Var dryg tio månader sedan min kille gjorde slut med mig. Tänker fortfarande på honom ibland, men jag tror inte jag är kär i honom längre. Men finns det något sätt att veta att man har kommit över ett ex? Skulle bara vara skönt att få nått svar.. ...
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.01.2015
Hej ... !
Tack för din fråga! När ett förhållande tar slut tar det alltid sjukt i själen och det tar tid att läka. Det skall också få ta tid att komma över en person som man har stått så pass nära och som man haft starka känslor för. Det är väldigt olika från person till person hur länge det tar att komma över sin pojk/flickvän. Vissa tar det längre för och vissa tar det kortare. Det som är viktigt är att inte bli ihop med någon bara för att man tror att då kommer man över sitt ex, för så funkar det inte. Det är också fel mot den man blir ihop med som kanske då får känslor för en. Det är viktigt att man kan gå vidare fast man känner sig sårad och ledsen och att man kan bearbeta det som hänt. Man skall inte stänga in sina känslor utan prata med sina kompisar eller nån annan vuxen som man känner förtroende för.
Det är väldigt svårt att säga till nån annan om eller när man har kommit över sitt ex eller inte. Det är nog sist och slutligen bara du själv som kan känna vad du känner. Men om du kan tänka på honom utan att du känner att du blir jätteledsen, du kan se honom ute på stan eller skolan och inte känna något speciellt eller du känner att du skulle vara redo att börja se på andra killar så är det ju tecken på att du nog har kommit över honom. En sak är också när man inte behöver ställa sig själv den frågan för man tänker inte på det mera. Du skriver att du nog tänker på honom ibland men det är ju helt okej, för ni har ju upplevt saker tillsammans och gjort saker som man kan bli påminnd av. Skillnaden är att du tänker på honom då och då och det är mer positiva saker än att du blir deppig och känner dig ledsen. Hoppas du fick svar på din fråga.
Ta hand om dig!
Hälsar Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott