Ja vejt satan int va ja ska gö
28.01.2020
Ja mår skit varje da, vill cutte me hejla tin, hatar mit liv, vill dö å kmr ta mit liv snart, ha måd skit å har had e svårt i typ 9 år å jae 13 snart 14 år å ha vila dö san 11 år, all sägr ”näme känp på he blir bra” men he blir fucking värr ja kmr ta mit liv snart ja hatar allt å all knappt nan finns fö me å cuttar me myki, å gråte å skrike å e arg åt all ja årk int na mejr som säriöst ja vill int leva!!!!! Å dricke alko, röike, ha snusa å bryte lagn å min familj e fucka
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
29.01.2020
Hej,
Jag förstår av din text att du mår riktigt dåligt och att du behöver få hjälp så snabbt som möjligt!
Du skriver ingeting om du har en samtalskontakt med en kurator eller psykolog, det behöver du ha för att kunna få hjälp. Ifall du inte vet hur du ska göra för att få en tid till kurator eller psykolog så kan du gå till din skolhälsovårdare, gå då hon/de har mottagning då man kan gå dit utan att ha tidsbokning. Det skulle vara jätte bra om du kunde gå dit redan imorgon. Berätta för henne/dom att du mår dåligt, om du har svårt att prata om det så kan du visa den här frågan du skickade till mig, du kan också visa åt kurator/psykolog. I en del skolor har de börjat anställa psykiatriska sjukskötare, om ni har en sådan i din skola så kan du också kontakta den. Du kan också prata med en lärare så att den hjälper dig å hjälp. Har du någon som kunde komma med dig ifall du inte vågar gå själv? Jag har läst att du tycker att din familj är fuckad, kunde du ändå fråga din förälder om hjälp? De flesta föräldrar vill hjälpa sina barn och vet inte alltid att barnet/ungdomen mår dåligt.
Du kan också ringa till Vasa centralsjukhus och prata med en psykiatrisk sjukskötare, de svarar i telefon dygnet runt och det kostar ingenting att ringa. Telefonnummern dit är 06 213 2009 .
Att skära sig är allvarligt  och du behöver få hjälp för att sluta, du behöver få hjälp hur du ska uttrycka den smärta du bär inombords med ord istället för att göra dig själv illa. Du behöver också få hjälp med dina självmordstankar, att hitta en vilja att leva. Det finns alltid mänskor som bryr sig även om det kan kännas att det inte är så då man mår så dåligt som du gör.
Varm kram, Diana