Kär eller inte
12.11.2019
Hej decibel. Jag har lite kärleks problem. Jag vet inte om jag gillar en kille eller inte. Vi har snappat ett bra tag nu och vi har setts utanför skolan. Han har sagt åt mig att han gillar mig men nu har han slutat skicka tillbaka på mins snaps och vi pratar typ aldrig. Det känns inte alls bra. Men problemet är att jag inte vet om jag gillar honom eller inte, och om jag skulle gilla honom så tror jag att han inte gillar mig längre. Mår inte bra av detta. Jaa

Ungdomsinformatör Ida svarar
15.11.2019
Hej!
Tack för din fråga! :) Han har sagt till dig att han gillar dig och ni har setts utanför skolan, så han har med andra ord varit ganska tydlig. Hur reagerade du när han berättade till dig att han gillar dig? Sa du till honom att du var osäker? Hur du reagerade eller vad du sa kan spela stor roll i hur har beter sig nu. Kan han fått uppfattningen att du inte gillar honom?
Det är inte lätt alla gånger att veta vad man riktigt känner, och det är helt okej. För att försöka ta reda på vad du känner så kan du fundera över vad det är du tycker om med honom? Vad är det som får dig att vara osäker, är det något med hur han är? Kan det vara att du är på nått sätt är lite rädd för att bli tillsammans? Nytt kan ibland kännas väldigt skrämmande och spännande på samma gång, just för att det är nytt. Skriv ner det du tänker och känner, då kan det plötsligt bli tydligare. Du kan även berätta det för någon kompis eller någon annan som du litar på.
Ifall du kommer fram till att du gillar honom, berätta det då för honom. Det kan vara att han bara drar sig undan eftersom han tror att du inte är intresserad.
Ta hand om dig!
Kram, Ida