Kär i min klasskompis
13.05.2019
Hej! Jag går på 1an i gymnasiet och har nyss fått sommarlov. De sista veckorna i skolan fick jag verkligen upp ögonen för en kille i min klass. Jag kan inte sluta tänka på honom och mina vänner blir typ irriterade på att jag blir helt fnittrig av att tänka på honom. Vi går somsagt i samma gymnasieskola nu men han och jag kommer från varsitt håll av Österbotten, vilket leder till att vi inte kommer ses över sommaren om inte vi liksom planerar det. Vi snapar en hel del men han skickar sina snapar åt typ alla (dock brukar jag komma med följdfrågor på hans snapar och han brukar också alltid svara på mina snapar). Dagen efter den sista skoldagen for vi och gymmade ihop eftersom att han är en riktig gymtok, och han sa sedan att vi skulle göra om detta nångång. Men att vi drog och gymmade ihop tror jag inte sågs som en dejt från hans perspektiv iallafall. Jag vet alltså inte om mina känslor är besvarade eller inte, och hur ska jag gå tillväga? Ska jag fråga honom om vi båda ska ses i vår studiestad nån gång över sommaren och gymma? Eller ska jag fråga honom om något mer romantiskt tex att gå ut och äta? Eller ska jag bara låta det vara för att inte vara för på (det var min ide att dra och gymma ihop). Ska man vara trög med att svara på snapchat för att leka svår eller ska man visa intresse? Personligen förstår jag grejen med att spela svår eftersom att jag blir exalterad när jag får en snap av honom när han inte öppnat min snap på ett tag.
Somsagt så vet jag inte om han tycker om mig tillbaka och därför vet jag inte om jag vågar fråga honom att komma ända till vår studieort. Ska jag lugna ner mig och vänta till hösten? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2019
Hej,
Det låter ju som att det finns goda förutsättningar för att göra någonting åt din förälskelse. Det att ni har en relation och t.ex. redan skickar snaps till varandra gör det rätt mycket enklare än om ni skulle vara totala främlingar för varandra.
Jag tycker inte att du skall vänta till hösten med att göra någonting åt saken,  visst skulle det vara enklare eftersom ni då förhoppningsvis är på samma ställe igen men jag tycker inte att det finns någon vettig anledning att vänta. Jag förstår vad du menar med att "leka svår" och att inte vara "för på", men jag tycker oftast att det är helt onödigt att spela spel då det handlar om intresse för någon. Det innebär inte att man skall vara på personen som en igel, utan helt enkelt att om det är någonting man vill ha så tycker jag att man kan säga det. Det sparar både tid och energi för alla.
Så jag tycker precis som du att du skall försöka styra upp en träff med honom. Kanske du inte ens behöver vara så specifik som att "ska vi gå o gymma" utan mer "vill du ses och hitta på någonting". På det sättet är det ju tydligare att det är honom du vill se. Om han svarar ja, eller undrar vad ni skall hitta på så kan du ju komma med förslag. T.ex. gå till stranden, gå på bio eller vad som helst. Jag vet ju inte var han bor, men kanske du kunde tänka dig att åka dit? Eller så ses ni på studieorten, om den t.ex. är halvvägs mellan er. Det är ju egentligen inte så himla stor skillnad var ni ses eller vad ni gör, utan mest det att ni faktiskt ses och gör någonting alls. Så får ni ju ta det därifrån sen.
Så kort och gott: gör någonting åt saken. Fortsätt skicka snaps till honom och håll konversationen i gång. Föreslå att ni ses. Förhoppningsvis är han med på noterna och du har en spännande sommar framför dig.
Kram
Tessi