Kärlek
17.12.2015
Hej! Jag har träffat en tjej som jag på sistone hittat ett stort intresse för,jag är ute med henne 3-4 gånger i veckan, men när hon har pojkvän känns det för mig så jävligt jobbigt,då hon har även berättat att hon har lite känslor för mig men vill inte släppa taget om sin pojkvän. Men jag ville inte sluta träffa henne för de, men ibland känns det jobbigt att inte få vara tillsammans med henne.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.12.2015
Hej!
Äjdå, I see your problem here... Det här var inte lätt. Att hänga i något slags mittemellantillståd: det KANSKE kan bli något mellan er, samtidigt som oddsen ändå är lite dåliga. Hon har lite känslor för dig, vilka såklart kan växa med tiden om det turas, men samtidigt har hon pojkvän, som hon säger att hon inte vill släppa. Det här är en knepig situation - och helt omöjligt att förutspå hur det kommer att gå, såklart. Så vi ska bolla lite tankar, erfarenheter och plock ur bland annat relationspsykologin med dig, så kanske du kan se någon ny sida av saken eller har lättare att bestämma dig för hur du ska gå vidare.
Om man nu ser på er grej som ett exempel, alltså att en tjej har pojkvän, men samtidigt träffas med en annan kille, så kan man fundera varför en person för det första hamnar i en sådan här situation och för det andra, vilka val och motiveringar hon kan ha. Se, det är ju så att vi under hela livet nu som då kommer att träffa personer som det "klickar med", som vi gärna skulle pröva lyckan med ifall vi var fria och obundna. Ibland är intresset rätt svagt och ytligt, ibland känner man sig som träffad av ett blixtnedslag. Men är man redan upptagen, så kan man inte fritt rusa in i en ny relation, utan måste försöka kontrollera sina känslor. Och faktum är att vi alla ALLTID kan kontrollera våra känslor. Vi väljer kanske inte vem vi klickar med, men vi väljer absolut om vi ska låta känslorna blomma ut i full förälskelse eller om vi ska kväva känslorna. Det går faktiskt inte att skylla på att kärleken liksom skulle ha drabbat en utan att man själv kan rå för något - kärleken är inte ett slumpmässigt väsen som kommer och tar över ens självkontroll eller förmåga att bestämma över sitt liv. Man väljer alltid.
Och vad man väljer beror nästan uteslutande på hur bra det förhållande vi redan är i känns just då. Är vi lyckliga med den vi är ihop med, har mycket historia tillsammans, har ett gemensamt liv med både "rikedomar" och åtaganden (allt från att äga lägenhet tillsammans till gemensamma vänner eller en ljuvlig svärmor), så kväver vi troligen känslorna. Det finns liksom inte så mycket orsak att tillåta något nytt att växa om man redan har det bra i sitt förhållande.
Men har man det inte så bra, kanske känner sig uttråkad, besviken, irriterad eller har problem i förhållandet, ja då är det nog ofta väldigt lockande att låta känslorna för den nya växa sig starkare. Det kanske till och med kryddas av att det är lite spännande och förbjudet, av kåthet eller av känslan av att bli bekräftad och beundrad (= man känner sig smickrad). Så då kanske man vill fortsätta träffa den person som får en att känna sig åtrådd och viktig, samtidigt som man har dåligt samvete - man vill kanske både ha kakan kvar och äta upp den. Det är ju dessutom ljuvligt att vara förtjust eller smått förälskad i honom, de där rosa molnen man svävar på är lockande i sig - speciellt om det är ett tag sedan man var nyförälskad förra gången.
Men samtidigt är den nya förälskelsen utan garantier för framtiden - man vet vad man har, men inte vad man får. Beroende på hur lycklig man är i sitt nuvarande förhållande kanske utsikterna med en ny relation låter som en "enkel" lösning, att det vore lättare att ge upp det man hade och börja på ny kula. Ju äldre man blir desto mer brukar man dock ha att avväga ifall man tänker göra slut och byta karl, det är inte längre som när man var 15. Så det är nog inget lätt beslut, helt oavsett känslorna.
Slutligen så kan ju ett tredje alternativ plötsligt komma in i bilden: att han får nys om att hon träffat dig så mycket, ställer henne mot väggen och till och med gör slut. Det kanske verkar vara till din fördel isåfall, men ofta brukar det leda till komplicerade känslor och en dålig början, så det kanske inte heller är att rekommendera. Även om han skulle fortsätta hållas okunnig om vad hon har på gång med dig, så är det ju hennes val att göra, vem hon vill vara med. Hur gärna du än skulle vilja att hon valde dig, så lönar det sig absolut inte att pressa henne, tjata, hota med att sluta träffa henne eller annars försöka manipulera henne. Är det inte ärligt, får det inte ske naturligt och föreställer du dig på något vis till att vara något annat än den människa du egentligen är, så blir det ju även känslorna en lögn. Och det bådar ju inte gott för en hållbar och hälsosam relation.
Är det så att hon inte väljer dig, så är det så, och inget du ska påverka. Igen, vi kan alla kontrollera våra känslor, även om det känns svårt ibland, och framförallt kan vi välja vad vi gör. Besvikelse ger oss aldrig någon rätt att göra dumheter - man kan inte bestämma över någon annan människas känslor. Vi kan ju exempelvis också lova varandra saker, som att vara ihop, men kan inte garantera att vi alltid kommer att vara det. Att göra slut är i praktiken att bryta ett löfte man gett, så inte så konstigt att hon har svårt att veta vad hon ska göra. Men som sagt, det är hennes val. Det enda du kan göra är att vara den bästa versionen av dig själv - och hålla tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott