Kärlek
07.12.2016
Hej, jag tycker om en flicka, och jag tror att hon också gillar mig. Jag har märkt det på kroppspråket. Men nu är det så att jag skulle vilja fråga chans på henne, men vågar inte, för att jag tror att OM hon inte gillar mig, vill hon inte vara kompis med mig längre, och får konstiga tankar om mig. Vi träffas bara på fritiden och har varit bara kompisar i flera år. Jag har bjudit henne på kafé två gånger, och har försökt att prata lite om känslor en gång. Annars vågar vi inte prata med varandra om kälek, det har jag märkt. (vi är båda säkert blyga). Vad ska jag göra? hejhej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2016
Hej.
Jag förstår att det känns som ett svårt val, att antingen fortsätta vara kompis med henne, men inte få vara riktigt så nära som du egentligen skulle vilja.
Jag tycker att du kunde bjuda henne på kaffe en gång till. Så att du gjorde det helt rakt på sak och lite som en dejt, alternativt att du frågar om hon vill komma med på bio eller någonting. Om hon förstår att det bara är ni två så skulle hon ju antagligen tacka nej ifall hon tycker att det känns för "nära". Och om ni går på bio/kaffe ensamma så är du ju ett steg närmare att kunna ta reda på och berätta hur du egentligen känner. Men om hon tackar nej så behöver du ändå inte "tappa ansiktet" liksom efterson du ändå inte har blottat dina innersta känslor för henne.
Om du tror att dina känslor är besvarade så har du antagligen rätt. Man brukar inte misstolka sånt. Men om du tar dig fram lite varsamt och försiktigt så ger du henne ändå en chans att komma undan OM det skulle vara så att du totalt har missförstått allting.
Så det är mitt förslag. Fråga om hon kommer på kaffe, helst face to face så ser du hur hon reagerar.
Lycka till!
Kram
Tessi