Killar...
25.04.2015
Hur ska jag våga låta killar närma sej mej? Jag skulle typ inte klara av att ha ngt förhållande för det är något i mej som blir rädd. Osäkerhet poppar upp nästan med en gång och jag får kalla fötter. Borde jag bli tillsammans med ngn ändå och sedan göra slut, bara för att vänja mej? Kanske borde utsätta mej för killar för att bli av med oron? Men är inte det taskigt säg? Är rädd för vad andra ska tycka, de bara retas med mej, jag vill liksom landa i känslan av att vara tillsammans med ngn och ta min tid, inte att andra ska vara nyfikna och ställa frågor! Eftersom detta är nytt för mej alltså. Kan typ inte bli kär längre heller, inte när jag märker att den andra också är intresserad. Ställer höga krav. Snälla hjälp, hur ska jag tänka?? Lilla rädda kaktusen

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.04.2015
Hej, Jag kan förstå att du känner att du också vill ha någon, ingen vill ju vara ensam. Men du ska nog jobba lite med dig själv innan du ger dig in på ett förhållande med en annan människa. Du ska känna att du är redo.
Vet du vad det är som skrämmer dig? Är det något speciellt som hänt som gjort att du börjat känna så här, eller när har det börjat? Du skriver att du inte kan bli kär mera, eller åtm inte när du märker att den andra också är intresserad. Betyder det att du tidigare kunde bli kär? Jag skriver en massa frågor nu som är svåra att få svar på men jag vill ändå att du kanske ska komma på något via mina frågor också som kan ge dig svar på hur du ska göra :)
Du ska inte leka med både egna och andras känslor genom att "utsätta dig" för killar, och sen göra slut, det är inte bra för någon. Försök att strunta i vad andra säger, tänker eller gör, låt dem sköta sitt och så sköter du ditt. Ingen annan behöver lägga sig i hur du gör och med vem. Om någon frågar så säger du bara att du inte hittat prinsen ännu, eller nåt liknande. Stressa inte med det här nu. Låt det ta sin tid, du är ung och hinner vad som helst :) När rätta tillfället och den rätta personen kommer i din väg så kommer det säkert att kännas tryggt och bra och du kommer inte att vara rädd och osäker. Man ska inte tvinga sig att vara med någon bara för att det hör till eller för att alla andra har någon, det är dömt att misslyckas. Under tiden du väntar på att tillfället ska komma då allt känns bra så ska du satsa på att umgås med vänner, skratta skoja och ha kul. Kanske lite flirta med någon men inget mera allvarligt om det inte känns som att du är redo.
En orsak till att man drar öronen åt sig när den andra visar intresse kan vara att så länge man inte vet vad den andra känner så är det tryggt och säkert. Man kan drömma om den perfekte och tänka att allt kommer bli perfekt, men sen om man märker att den andra verkar visa intresse så blir man rädd för då blir det genast mera på allvar, då finns det en chans att allt det härliga kan bli verklighet men risken finns också att man inte alls passar ihop så där super bra som man tänkt i sina tankar. Det är också en orsak till att väldigt många blir kära/förtjusta i kändisar som är rätt så ouppnåeliga, men också därför är trygga att drömma om. Man kan vara rätt så säker på att det inte kommer att lbi verklighet utan man får fortsätta drömma.
Ta dig en ordentlig funderare på vad du och ingen annan än du egentligen vill, vad är dina planer och hur vill du att ditt liv ska se ut.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna