Killens födelsedag
31.07.2015
Hej jag har ett litet problem. Min kille och jag har varit tillsammans i snart 1 år och han fyller snart 14. Jag skulle jättegärna ge honom något men vet inte riktigt vad. Förra året bestämde vi att inte ge något åt varandra för vi hade inte varit tillsammans mer än en månad när han fyllde år. Julklappar gav vi inte direkt heller till varann typ lite godis bara. Fyller själv år på våren och då fick jag ett ganska dyrt armband (ett sånt med en magnet i) så nu skulle jag vilja ge tillbaka allt han ger till mig. Ibland när han är till sin pappa kan han ta med sig små presenter hem , men han får ju aldrig något av mig ( eller ja typ det vanliga godis och sånt). Han gillar typ att fiska, bilar,kaffe och jakt. Jag skulle vilja köpa en present åt honom typ mellan 20-30€. Så jag undrar om ni har några tips om vad jag skulle kunna köpa och var jag kan hitta det.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.08.2015
Hej!
Min hjärna hann redan börja rada upp de "vanliga" pojk-presenterna när jag kom till meningen om fiske, bilar, kaffe och jakt. Så nu har jag helt nya idéer ;D!
Det finns flera större varuhus nuförtiden som har sväl ett stort utbud av fisketillbehör som jakttillbehör - så ett presentkort till någon av dem vore ett ganska säkert kort. Tex Motonet och Hong Kong i Vasa har de här sakerna (förutom Prisma, Minimani och andra, men de är kanske lite "tråkigare" att få presentkort till) och säkert finns det någon butik i era hemknutar också för de här sakerna. Just presentkort är bra när det gäller så pass specialiserade hobbyer, för annars är ju risken att du köper något han inte vill ha/redan har tex i sin låda med kastspödrag. Att fara enkom till Vasa för att handla för sitt presentkort gör det kanske också lite "större".
Det borde vara möjligt att köpa presentkort till tex Motonet via nätet och ha dem att posta det hem till dig (be tex din morsa eller farsa hjälpa med betalningen) om du inte själv har vägarna förbi. Men far du förbi någon sådan butik, så kan du ju ta tex 25€ i presentkort och 5 € i någon rolig liten grej som tangerar samma ämne. Tex ett klistermärke till fiskelådan med något kul fiskeskämt på. Eller handvärmare till jakthandskarna. Eller något annat småkul småsött. Sådana hittar du säkert också på olika webbshoppar på nätet som säljer jakt- och fiskeredskap och där kan du ju beställa presentkortet också. Kolla bara hur lång leveranstid de har, så att det inte anländer för sent.
Ett alternativ är ju också att göra något egenhändigt gjort kort (tex format som en pussande gädda) och lägga med en 20-lapp i kuvertet som han enkom ska köpa fiske- eller jaktsaker för. På nätet hittar du massor av inspiration till kort - googla tex på siluett gädda (eller om han jagar skogsfågel eller harar eller älgar....)
Du skriver att han gillar bilar också. Så kanske en bil-tidning (fråga någon manlig kompis/bekant vad som lönar sig att köpa just åt honom, beror lite på vilken typ av bilar han tycker om) och en godispåse Ahlgrens bilar och ett paket specialkaffe? Det finns ju en massa intressanta kaffen nuförtiden även i välsorterade matbutiker. Går du till en specialbutik tex i Vasa (tex Liisa Koski) kan du hitta specialkaffe i lösvikt tex med choklad-, lakrits-, godis- eller annan intressant smak.
Funderar du på något som kunde motsvara ett armband, så klart du kan kolla i närmsta guldaffär efter tex ett litet halssmycke i form av en fisk eller älghorn eller liknande - har för mig att jag sett sådana. Eller en nyckelring med favoritbilmärkets logo på (brukar säljas vid bensinstationer)? Ett annat alternativ kunde vara ett jakt- eller fiske- eller bilinspirerat skal till mobiltelefonen. Finns på nätet, men kolla leveranstid.
Hörde just om ett 17-årigt par där hon köpte halsband i form av hjärtan så att vardera får varsin halva av hjärtat med ingraverade namn på. Kolla här https://www.google.fi/search?q=half+heart+necklaces+for+couples&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIoZWy9euMxwIVzJMsCh2MNA2S&biw=1920&bih=969
Eller vad sägs om en lucky charm - ett hänge som han kan ha tex i ett armband som ger fiskelycka eller jaktlycka? Kolla tex Thomas Sabo (http://www.thomassabo.com/EU/en_FI/charmclub-getinspired-goodluck/charm-club/themes/lucky-charms) - de finns på Hovisepät i Vasa men kan säkert beställas via nätet också. Kolla också tes Etsy för Lucky charms eller Charms for good luck. Eller så går du ut och söker efter en fyrklöver åt honom :D ;)
Hoppas det här gav lite idéer :D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott