Kliande klitoris
27.11.2022
Hej! Igår kände jag att min klitoris kliade lite men jag tänkte att den kanske bara var torr så jag smörjde in den med vaselin över natten men det har fortfarande inte gått över. Det kliar inte på klitoris men runt om. Eller typ ovanför. Jag har googlat men det kommer inte fram någonting farligt. Jag tror jag har haft detta problem förr och då gick det om av sig självt. Jag försökte titta med spegel men jag såg ingenting onaturligt. Jag tyckte min klitoris såg lite svälld ut men jag är inte säker för det kan bra vara att den ska se ut så. Vad tror ni?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2022
Hej,
Det är svårt att veta vad det beror på att det kliar. Ofta kan det vara någonting temporärt, t.ex. att du har använt byxor som har en söm som gör att det blir mer friktion just där och att det därför kliar, eller att huden av någon anledning blivit torr eller irriterad, vilket den kan bli både om man tvättar sig för ofta, om man tvättar sig med tvål eller om man tvättar sig för sällan.
Om klådan skulle bli värre eller om det dyker upp andra symtom, t.ex. vitaktiga gryniga flytningar, så kan det finnas anledning att misstänka t.ex. svampinfektion. Om du misstänker att det kan vara en svampinfektion så kan du köpa en receptfri salva för att behandla detta på apoteket. Salvan heter Canesten. Men jag rekommenderar att du går och diskuterar saken t.ex. med din hälsovårdare på skolan så att hen vid behov kan lägga en remiss till bakterieodling för att utesluta andra infektioner. Du kan också fundera över huruvida det kan finnas någon risk att det rör sig om en könssjukdom.
Jag hoppas på att klådan var någonting övergående och att den redan har försvunnit, men några allmänna råd som man kan följa hela tiden - och i all synnerhet om underlivet är irriterat är följande:
• tvätta dig med enbart vatten en gång om dagen. Aldrig tvål i underlivet. Inte heller de tvålar som utger sig för att vara "anpassade" för underlivet.
• Använd trosor av bomull, inte syntetmaterial. Undvik att använda strings.
• Undvik att använda trosskydd eftersom de ökar temperaturen och luftfuktigheten i underlivet.
• sov gärna helt utan trosor så att underlivet får andas
• Tvätta underlivet alltid efter sex
Jag tror att de flesta upplever klåda nån gång, och det behöver inte innebära att det är någonting allvarligt. Men om det fortsätter i många dagar så blir det påfrestande och då lönar det sig att kolla upp saken.
Kram,
Tessi