Långt förhållande
09.05.2019
Hej! Är i ett förhållande som varat i snart 8 (!) år. Förhållandet är bra, men tänker ofta på om jag kan bli lyckligare med någon annan, och om jag ska nöja mig som det är. Ser ofta negativa egenskaper hos partnern och stör mig på hens sätt att bete sig emellanåt. Tänker ibland att jag önskar att hen kunde behandla mig si och så istället och önskar jag hade någon som bryr sig mera om mig. Kan i bland komma på mig att få ögon för andra och tänka på dem i smyg. Detta gör att man känner en viss skam. Samtidigt som man blivit bekväm i sitt förhållande och tycker det är bra och kan lita på sin partner. Det blir liksom tudelat. Är mest rädd för att man ska vakna upp vid 40 och skilja sig osv. Har ni några råd? K

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2019
Hej.
Det är nog omöjligt för mig att ge dig ett direkt svar på din fråga, men det tror jag ju egentligen inte att du förväntar dig heller. Men jag kan dela med mig av några tankar kring förhållanden.
Ofta tänker man på relationer som antingen "rätt" eller "fel", och utgår ifrån att detta skulle betyda att det alltid kommer att vara på samma sätt. Många gånger hör man också om att nån "hittar den rätta". Personligen tror jag att det finns många människor som kan vara "den rätta", men att det ännu mer handlar om att vara "den rätta just nu". Saken är ju den att människor utvecklas. Har man tur (beroende på hur man ser på saken givetvis) så utvecklas man åt samma håll, i samma riktning. Men det kan också hända att man utvecklas åt helt olika håll. Det innebär inte att man skulle ha misslyckats eller varit fel för varandra från första början, utan bara just det att man har förändrats.
Just nu är ni i en ålder då många par börjar fatta beslut om att köpa lägenhet, gifta sig eller skaffa barn, och då är det ju ganska naturligt att man funderar över framtiden och om man gör rätt val. Ni har varit tillsammans ganska länge redan, så det är helt naturligt om den första förälskelsen är över, och att det inte är lika spännande som det kanske var i början. Det betyder inte att det ni har är sämre, utan bara att ni har en annan grund att stå på. Förhoppningsvis är ni vänner, har tillit och lojalitet, förståelse och respekt. Alla de saker som behövs om man tänker sig ett helt liv tillsammans. En framtid är kanske inte logisk att planera bara på basen av passion eller förälskelse - utan då behöver man ha det som ni har, en grundtrygghet.
Sen finns det ju tyvärr ingenting som säger att alla förhållanden som har grundtrygghet håller livet ut, just därför att människor ändå utvecklas. Men det är kanske en förutsättning för att man ens skall försöka.
Jag tror att jag ganska långt förstår hur du tänker. Du har det bra - men undrar ändå om du kanske kunde ha det ännu bättre i ett annat förhållande. Jag tror säkert att du kunde hitta andra relationer där du fick uppleva förälskelse och passion och spänning - och det kan hända att de skulle visa sig vara lika trygga och bra som din nuvarande relation - men det finns nog ingen i hela världen som kan uttala sig om huruvida det är "värt det" att bryta upp ur den relationen du är nu för att söka någonting annat. Det finns ju ingen garanti för att er relation kommer att vara livet ut även om ni skulle fortsätta att vara tillsammans. Ett liv är väldigt långt, och eftersom man är två stycken i ett förhållande så finns det åtminstone två viljor. Men ett förhållande som tar slut eller att man vaknar upp och är singel vid 40 är faktiskt inte heller det värsta som kan hända. (där talar jag av egen erfarenhet).
Beklagar att detta svar blir långt och kanske lite svävande. Men det du kanske kunde fundera över är t.ex. hur du skulle vilja att er gemensamma framtid ser ut, och hur du tror att din partner skulle svara på samma sak. Är svaren ungefär lika eller är det stor skillnad mellan era framtidsdrömmar? Vad är det du önskar att fanns i er relation som inte finns, och kommer du att vara villig att "offra det" för att fortsätta vara med din partner, eller tror du i något skede att det kommer att göra dig bitter? Hur skulle ditt liv se ut om du lämnade din partner, eller om din partner plötsligt lämnade dig?
Jag tror ju inte att det finns rätt eller fel svar på dessa frågor, eller något magiskt svar som skulle visa att det är "meningen" att du skall fatta ett visst beslut. Det bästa jag kan säga är att helt enkelt följa ditt hjärta och din magkänsla så långt det går. Visst är det tryggt om man alltid följer hjärnan men jag tror att upplevelserna där man följer hjärtat är mer värda att minnas..
Jag vet inte om du blev klokare av detta. Men du kan vara helt säker på att det kommer att visa sig, för det gör det alltid på ett eller annat sätt. Du är värd allting du önskar dig.
Kram
Tessi