Min flickvän är galen
22.08.2019
Tjenare (:
jag sku måst fråg råd om en sak som jag skäms lite över. Min flickvän är helt galen rent ut sagt. Hon låter mig inte ha några andra kompisar än min alldra bästa vän som jag haft i snart 12 år för hon tror jag kommer va otrogen (även med kill kompisar) och hon skickar nått åt mig varje 15 minuter och ringer nästan varje timme så jag inte är otrogen. Jag får inte ha mitt egna liv och jag hatar det. Jag förstår ju oron över att jag ska va otrogen men jag gör int sånt och tycker att människor som e otrogna e vidriga och det har jag sagt till henne men hon värkar inte förstå. Och om jag tar upp dethär med henne så blir hon rasande och tror att jag är med nån annan direkt bara för att jag tar upp det med henne. Snart orkar jag inte mer för dethär har pågått i snart 1,5 års tid men nu senaste 6 månaderna blev det som värst. Hon ringde mig tillockmed när hon VISSTE att jag var på släktkalas med min släkt i norge som jag inte träffat på flera år. Men ändå ringde hon och pratade med mig i över 2 timmar och lät mig inte lägga på. Om hon inte bättrar sig kommer jag behöva lämna henne vilket gör mig jätteledsen men det är mitt ända val för det känns som att de inte ens finns kärlek kvar för oss E

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.08.2019
Hej!
Tilliten i ett förhållande är verkligen viktig. Grejen är den att du har inget att skämmas över, så fundera inte över det. Att hon begränsar dig, tar ifrån dig tid med kompisar, familj och släkt är inget som gynnar er relation. Precis som du nämner i din fråga så funderar du just nu på att lämna henne, eftersom det blir för jobbigt. Hennes osäkerhet driver er ifrån varandra.
Mitt råd till dig är att prata med henne. Hur löser ni de situationer som uppstår när hon är orolig och kontrollerande? Det betyder att ni båda måste kompromissa, inte enbart du. Hon måste jobba med sina egna tankar, helt enkelt avbryta hennes egna tankar som har fantiserat ihop att du är otrogen. Du kan också säga det som du funderat över, att om det inte sker en förändring så orkar du inte mer. Vet du anledningen till varför hon är orolig, har det ens med dig att göra? (Något annat också att fundera över - Hur mår hon egentligen? Tycker hon om sig själv?, bristande självkänsla kan vara en orsak till hennes beteende. Man tror helt enkelt inte att någon kan tycka om en)
Kan förstå att det känns jobbigt att ta upp det med henne för att hon blir rasande, men det går inte att undvika att ta upp det med henne. Ditt välmående är viktigt. Ifall du pratar med henne, så har iaf du försökt lappa ihop relationen. Du nämner också att det känns som att det inte finns någon kärlek kvar mellan er, så min fråga är nu tycker du om henne? Vad är det som du tycker om hos henne?
Kom ihåg att du får sätta ner foten också och säga ifrån. Ta hand om dig!
Kram, Ida