Mina föräldrar låter mig inte sova hos min pojkvän
31.07.2019
Hej!
Mina föräldrar säger att jag inte får sova hos min pojkvän. De säger att det går för fort. Jag blir så irriterad. Känns som att ingen annans föräldrar är som mina. Vet inte vad dom är så rädda ska hända. Vad gör man i en sån här situation?

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.07.2019
Hej!
Jag kan förstå att det känns irriterande. Kom ihåg att dina föräldrar inte har regler för att vara dumma, utan dom sätter regler för att dom bryr sig och är rädda om dig.
Hur länge har du och din pojkvän varit tillsammans? Kan dina föräldrars val möjligtvis ha något med det att göra? Ifall ni inte varit tillsammans så lång tid så  kan hända att du och din pojkvän får sova hos varandra efter att ni varit tillsammans en lite längre tid.
Det finns inget lätt knep att på nått sätt ändra dina föräldrars beslut. Något du kunde fråga av dem är att varför du inte får sova hos din pojkvän (Som du också nämner så kunde du fråga om det är något som dom är rädda för att ska hända). Du kan även ställa frågan att när du får sova vid din pojkvän, då är det kanske lättare för dig att du vet att det kommer att tillåtas nångång. Kanske det vore lättare för dina föräldrar om din pojkvän sover hos er? Diskutera med dem i lugn och ro, förhoppningsvis kan ni mötas halvvägs och kompromissa. :)
Ta hand om dig!
Kram, Ida