När börjar tillväxten?
22.09.2020
Hej, jag är en kille som har fått en knölar bakom bröstvårtorna och bara lite hår ovanför snoppen och undrade om jag just har kommit inn i puberteten och hur länge tar det tills målbrottet kommer ungefär? Också när jag börjar växa i längden eftersom jag bara är 156cm?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2020
Hej,
Det att du känner av svullnad bakom bröstvårtorna och att det har börjat växa hår vid ditt kön är tydliga tecken på att din pubertetsutveckling har satt igång. Däremot kan jag inte ge något exakt svar på när du kommer att börja växa på längden eller komma i målbrottet, eftersom utvecklingen ser olika ut för alla och inte nödvändigtvis följer samma tidtabell eller mönster.
Hur lång du blir, och när du börjar växa på längden beror dels på ärftliga faktorer och dels på din miljö. Om du t.ex. tränar väldigt mycket så är det vanligt att det tar lite längre tid innan det sker, och om du röker så växer du inte nödvändigtvis lika mycket som du skulle göra annars. För vissa killar är målbrottet jättetydligt medan förändringen hos andra sker så "smidigt" att det inte märks lika bra. (Det innebär ju inte att du hela livet kommer att ha ett barns röst - utan helt enkelt att "problemen" man brukar uppleva med att rösten inte håller inte inträffar för alla.
Försök att ha tålamod och sköta om dig själv, sov, ät och rör på dig lagom mycket - så gör din kropp sitt bästa för att utvecklas.
Kram
Tessi