Njutningslöst sex
09.03.2019
Hei! Jag undrar vad jag gör fel? Jag tänder på killar och gillar då han pillar på mig med fingrarna eller munnen, men får sällan orgasm. När jag gör det själv går det alltid. Men själva sexet är int alls skönt, gör de bara för hans skull. Det är bara konstigt o lote obehagligt och obekvämt men gör de gärna fö han. Men jag fattar int vad kvinnan får ut av det? Indre orgasm har jag hört om men aldrig upplevt. Hur kan man få det? Jag vill att själva sexet ska va bra å. Int bara pillandet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2019
Hej,
Ditt problem skulle vara betydligt lättare att ta sig an om vi kunde diskutera saken face to face, eftersom det finns många saker som jag inte vet eller får svar på på basen av det du skriver.
Man kan nästan utgå ifrån att penetrativt sex känns olika för olika personer, d.v.s. skedet då killen kommer in i dig med sin penis. Du skriver att du njuter av då han smeker dig, men hur är det om han kommer in i dig med sina fingrar? Är det skönt enbart då smekningarna är utanpå, d.v.s. på klitoris eller även inuti?
Olika tjejer onanerar på olika sätt, vissa njuter av att föra in fingrarna eller något annat föremål i slidan medan andra enbart smeker sig utanpå MEN alla orgasmer är klitorisorgasmer. Således finns det ingen orgasm som är "mer värd" än någon annan. En "inre" orgasm som du skriver (d.v.s. en orgasm där man kommer åt klitoris/g-punkten) från insidan av slidan är alltså samma sak men ur en annan vinkel (som du säkert vet så är klitoris betydlit större än den lilla knopp, själva ollonet, som syns utåt). Beroende på hur stor (lång) din killes penis är så kan det vara olika lätt att uppnå en orgasm genom penetration. Det lättaste sättet skulle jag ändå säga att skulle vara om du sitter gränsle över honom (rider honom) men i en ställning där ni båda sitter, t.ex. i en soffa. Då stimuleras din klitoris från utsidan samtidigt som hans penis kan komma åt ganska långt in.
En annan sak du kan fundera över är hur stort ansvar du själv tar för din njutning, och vilken del av ansvaret du sätter på honom. Hur öppet kan ni diskutera sex? Vet han om vilka saker du tycker om och vilka saker du gör mest för hans skull? Du skriver att du sällan får orgasm med honom, medan du alltid får det på egen hand. Mitt råd är således att du skall göra samma sak med honom som då du är ensam. Han kan inte förväntas veta exakt vad som känns bra för dig eller hur du vill bli smekt om du inte visar honom, och även under samlaget så har du rätt att röra vid dig själv, och/eller visa honom hur du vill ha det. Om man är passiv under sexet så får man mer eller mindre finna sig i att den egna njutningen kommer i andra hand eftersom väldigt få människor är tankeläsare.
Mina konkreta råd är med andra ord: Var inte rädd för att smeka dig själv medan ni har sex om du inte kommer enbart genom penetration (vilket sist och slutligen inte är så vanligt). Var inte rädd för att berätta för honom vad du tycker om, och vad som t.ex. känns obehagligt. Om någonting känns konstigt eller gör ont så får ni helt enkelt göra det på ett annat sätt. Det betyder inte att det är lönlöst att ha sex utan bara att det finns saker man kan utveckla. Jag kan ha helt fel, men på basen av det du skriver låter det som att sex är någonting som du "låter honom göra med dig", inte någonting ni gör tillsammans?? Jag tycker därför att du skall ta mer ansvar för din egen njutning och våga ta för dig.
Slappna av och känn efter. Jag rekommenderar inte att du "låter honom göra någonting" som du inte själv njuter av. Sex kan vara så mycket roligare än så. Och om du har förmågan att njuta av sex på egen hand så ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna njuta lika mycket av penetrativt sex.OM det skulle vara så att någonting gör ont eller besvärar dig fysiskt, så tycker jag att du skall vända dig till en barnmorska eller gynekolog för att bli undersökt, men annars är min gissning att det beror på att du spänner dig och inte helt kan slappna av. Så slappna av, och se på det som att ni hjela tiden lär er mer om varandras kroppar och varandras njutning, men det går betydligt snabbare och lättare om båda kan visa eller säga vad de vill ha.
Som sagt. Det skulle ha varit enklare att ta upp allt detta som en diskussion istället för i textform. Men jag tror att du har alla förutsättningar att njuta av sex.
Kram
Tessi