Orolig
27.01.2020
Hejsan, jag är orolig ifall jag bara har vanlig ångest eller om jag inte är över min ex-pojkvän.
Jag och mitt ex gjorde slut för ca 1 1/2 år sen. Vi hade varit tsm i ca 3 år. Har jag djupa ärr eller finns fortfarande känslor? *7,!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.01.2020
Hej,
Jag tror att det är jättesvårt att definiera vad det innebär att "ha kvar känslor" för någon. Jag tror inte att man kan ta sig igenom något förhållande alls som varar i 1,5 år utan att ha några känslor för personen, då menar jag ju inte att det är romantiska eller sexuella känslor - men bara för att relation tar slut innebär det ju inte att tankarna på en person nödvändigtvis skulle upphöra.
Vad man har för känslor efter att ett förhållande tagit slut påverkas ju också av många andra saker, dels av hur förhållandet såg ut, hur man blev behandlad i förhållandet - men också av sina egna minnen av sina känslor som de var då. Det jag menar är att man kan ha blivit illa behandlad, eller varit arg och ledsen - men man kan ändå känna saknad efter en person för att man VET hur mycket man tyckte om personen då, eller hur hen behandlade en i början. Man kan känna saknad eller önska att någonting skulle ha slutat annorlunda även om man vet att personen var "fel" för en. Det är helt normalt att du tänker på ditt ex. Det behöver inte betyda någonting alls, men det kan också betyda att du inte har bearbetat det klart. Tillåt dig själv att tänka på honom och fundera över om det beror på saknad eller sorg.
Om man sedan träffar en ny partner väldigt snabbt efter att ett förhållande har spruckit så hinner man kanske inte heller riktigt reflektera över vad man känner, utan vill bara ta sig vidare, och jag tror att man förr eller senare kommer att ha ett behov av att bearbeta saker om man inte var riktigt klar. Det betyder inte nödvändigtvis att man vill tillbaka, eller att man inte skulle vara lycklig i sitt nuvarande förhållande - utan bara att man kanske behöver ta det lite lugnt ett tag och ta en dag i taget.
Det jag menar i ditt fall är att du ännu är väldigt ung (fast det inte känns så, jag vet). Du behöver inte bestämma idag hur hela resten av ditt liv skall se ut. Jag vet att du vill ha en plan att gå efter - för det är så de flesta gör, man träffas, sällskapar, flyttar ihop, förlovar sig och får barn - men man måste inte fatta alla de besluten samma dag. Du behöver med andra ord inte veta idag om din partner kommer att vara rätt för dig om 30 år - för det KAN du inte veta. Det enda som egentligen betyder någonting alls är om du just nu, just idag vill vara tillsammans med personen. Visst är det ju på många sätt en fördel om man kan se lite längre framåt än så - men jag tror att de flesta som försöker planera hela sina liv utifrån den känslan de har den dagen kommer att bli ganska förvånade eftersom det knappast kommer att gå som man tänkt.
Försök fokusera på saker som gör dig lycklig. Det kan hända att din väg SKA se annorlunda ut än dina vänners - eller också exakt likadan - men det handlar ju om vad som gör DIG lycklig, inte vad som är rätt för alla andra.
Sköt om dig, och försök att inte stressa.
Kram
Tessi