..
08.12.2015
hej! jag har varit tillsammans med min pojkvän i 4 år nu och vi är förlovade. men nu ska han in i militären och jag vet inte hur jag ska klara av det. Låter barnsligt men jag vet faktiskt inte hur jag ska klara av det.. är så sjukt orolig att jag bara kommer att må dåligt och gråta hela tiden.. jag är väldigt beroende av honom! (har varit rätt djupt deprimerad men det har blivit bättre nu, är rädd att jag börjar må sämre när han far dit eftersom det är han som gör allt bra när det är som värst) jag orkar inte sakna honom så mycket att jag bara gråter och mår dåligt..

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.12.2015
Hejsan kära du <3
Du är absolut inte barnslig, vi reagerar olika och alla har vi rätt till våra känslor.
Men det låter som att du behöver få lite mera hjälp nu, man ska inte behöva klara allt själv. Nu skriver du inget om ifall du jobbar eller studerar så jag vet ju inte vad du har för människor runt omkring dig i vardagen. Hurudan relation du har till din familj och vänner. Men jag hoppas att det finns människor runt omkring dig som du kan vända dig till.
När man är kär är det lätt hänt att man sätter all fokus på sin älskling och lite glömmer bort sig själv, sina kompisar och sina egna intressen. Det är lite farligt att helt och hållet leva genom någon annan. Vi borde alla försöka att ha något eget också fast vi gärna vill och ska göra saker tillsammans med den vi älskar. Jag hoppas att du har några vänner som du kan umgås med. Kanske ni inte hunnit umgås så mycket på sista tiden? Grejen är den att du skulle behöva få in lite trevligt program i ditt liv, som kan pigga upp dig när din kille är i militären. Det kan bli en bra och lärorik tid och inte bara en ändlös väntan på att han ska komma hem. Men det blir till vad du gör det till.
Jag kan tänka mig att du kanske skulle behöva jobba lite med ditt självförtroende, vi har ju haft det som månadens tema flera gånger och du kan läsa mera om det HÄR. Många gånger är det just självförtroendet som sätter käppar i hjulet för oss. Genom att höja både sitt självförtroende och sin självkänsla, vad man tycker och tänker om sig själv, så kan man höja både humöret och få mycket roligare i livet.
Det är så lätt hänt att man fastnar i en negativ tankespiral. Man tänker bara negativa tankar och drar på det sättet ner sig själv mer och mer. Om man hjärntvättar sin hjärna med att allt kommer att vara jätte jobbigt och bedrövligt så då kommer man att uppleva det så också. Men om man försöker svänga på det hela och tvinga sig att tänka att det kommer att bli riktigt bra, att man kommer känna lycka och glädje då är det mycket roligt att det kan bli så. Men man måste gå in för det på allvar, man kan inte "lura" sin hjärna om man gör det lite halvdant.
Här kommer några bra tips som jag hittade på den här sidan: https://www.bravardag.se/halsa/knopp-och-sjal/artikel/9-satt-att-peppa-dig-sjalv
Tips 1: Sjunk under ytan en stund
Bestäm på förhand om du vill deppa i en kvart, en halvtimma eller en timma. Sätt en äggklocka så att du inte drunknar i ångest. Men vältra dig inte bara i din olycka. Ägna istället tiden åt att skriva ner det som oroar dig. All ångest, all stress, allt ska ner på pappret. Tillåt dig att tycka synd om dig själv. När tiden är ute - använd dina nedtecknade tankar för att komma på ett konstruktivt sätt att simma upp till ytan igen.
Tips 2: Acceptera dig själv
Vill du ha kärlek och respekt från andra, måste du först och främst älska och respektera dig själv. Vissa saker går inte att ändra. Tycker du till exempel att du inte är snygg nog eller skäms du för dina föräldrar? Inse att du är en komplex varelse med mycket mer att komma med än ditt utseende eller din bakgrund. Acceptera att vissa saker inte kan förändras. Fokusera på det som du är nöjd med istället!
Tips 3: Lyssna på kroppens signaler
Är du utschasad? Kanske måste du tillfälligt trycka på paus för någon aktivitet i ditt liv, så du hinner ta hand om dig själv. Det är bättre att helhjärtat ta sig an några få uppgifter, än att hafsa runt. Man kan inte vara bäst på allt.
Tips 4: Kärleksbomba dig själv
Hitta en ostörd plats med en spegel och tala om för dig själv vad du är bra på och vad du är nöjd med i livet. Detta borde vi alla göra åtm en gång per dag.
Tips 5: Umgås med positiva människor
Negativa tankar smittar av sig - precis som glada gör. Välj vänner som får dig att må bra, och som får dig att se livet och dig själv från den ljusa sidan.
Tips 6: Ge och du ska få
Har din vän en snygg tröja? Gjorde din kollega en strålande presentation? Berätta det för dem! Var inte snål med komplimangerna, men se till att de har substans. Var snäll, och du mår bättre. En extra bonus är att andra lättare öppnar upp mot dig, och ger dig komplimanger tillbaka.
Tips 7: Bygg en buffert
Förbered dig för dåliga dagar, genom att skapa en må-bra-låda. Fyll lådan med glada hälsningar och meddelanden. Skriv ner komplimanger du fått. Samla bilder på dig själv som du är nöjd med och som påminner dig om roliga händelser. När det dåliga självförtroendet knackar på dörren, tänd ett ljus och gå igenom lådan.
Tips 8: Lyssna dig till toppen
Alla vet att musik påverkar oss, till och med mer än vi själva tror. Ta tillvara på möjligheterna musiken ger. Skapa en spellista med musik som får dig att må bra och med textrader som piggar upp dig. Spela den sedan för dig själv när du inte riktigt orkar ta dig i kragen. Stampa takten eller dansa med lite, så blir effekten ännu större. Absolut förbjudet med deppig musik!!!
Tips 9: Le mot världen och världen ler mot dig
Det tar bara några sekunder att skapa ett första intryck. Se till att du inte blir bortsållad i onödan. Le ofta. Möt andra med blicken. På så sätt utstrålar du självkänsla och självkontroll. Och det i sin tur gör att andra behandlar dig bättre. Vilket leder till större självkänsla. Se där! Plötsligt har du vänt spiralen och är på väg uppåt.
Jobba på att förbättra din självkänsla. Du kommer bli förvånad över hur ditt liv förändras till det bättre.
Om du känner att det inte går på egen hand att reda upp allt så ska du inte tveka att ta kontakt till en psykolog eller någon annan professionell terapeut som kan hjälpa dig framåt. Du hittar flera ställen dit du kan ringa eller chatta eller boka en tid för en träff om du kollar på våra Hjälp sidor HÄR. Det finns flera ställen som inte ligger så långt bort från där du bor. Vi servar våra bilar och våra tänder, vår själ behöver också servas mellan varven <3
Många många varma kramar till dig, hör gärna av dig igen. Om jag inte förstod dig rätt eller om du vill ha annan hjälp hör av dig i kommentaren eller sätt en ny fråga.
Du finns i mina tankar <3
Ungdomsinformatören Sanna