Pojkvän
08.10.2019
Hej, jag funderar över min pojkvän, vi har varit tillsammans i några månader, och han är jätte snäll med mig och jag tycker om honom väldigt men det känns som om inte han gillar mej längre.
För han vill alltid vara mer med sina kompisar å de är prio 1. Han skickar typ alldrig någonting till mig utan bara ibland kan han fråga någonting. Men han är inte så uttrycksfull via text så det kanske är orsaken. Och ibland då jag är där så känns det som om han bara vill att jag ska fara hem och att jag är i vägen. För att vi inte har så mycket att göra.
Jag har pratat med honom och jag är väldigt känslig och övertolkar kanske allt. För han säger ju att han vill att jag ska vara där och att han har saknar mig och att han tycker om mig. Men ändå blir jag så förvirrad. För på senaste tid har det ändrats.å jag vill ju inte mista honom.
Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
10.10.2019
Hej!
Jag förstår din oro och dina tankar. Utifrån det du skriver så får jag den uppfattningen som att han säger en sak, men kanske visar en annan. Och det är klart att du blir förvirrad. Ni är i början av ett förhållandet, och känner inte varandra så jätte bra än. Det tar tid att lära känna en person och ju mer man lär känna någon så förstår man varför hen gör på ett visst sätt och är på ett visst sätt. För vi är ju olika alla människor, vi vill kanske olika saker och ser saker på olika sätt. Ser ni olika på ett förhållande?
Något ni kunde prata om är att vad ni tycker är viktigt i ett förhållande. Vad tycker du och vad tycker han? Vad kan ni göra för varandra?
I ett förhållande ska man inte hela tiden gå runt och fundera över vad den andre känner, det för sällan med sig något gott. Tilliten är viktig. Istället för att vara rädd för att förlora honom, så kunde du fundera över om du kan göra nått för att ta tillvara på den tiden ni har tillsammans. Det kan hända att dessa tankar du har är bara hjärnspöken. Så hur kan du få dig själv på andra tankar när de tankarna kommer?
Kom ihåg också att du är värd någon som sätter tid på dig och VILL umgås och prata med dig. Ta hand om dig!
Kram, Ida