problem med ex
15.09.2015
heej. Hur ska man få sin ex pojkvän att sluta skicka och ringa åt en? Har försökt ignorera honom men då blev han ännu ledsnare. Jag har så jävligt dåligt samvete att jag har gjort slut med honom. Snart kommer jag att gå tillbaka till honom bara för att göra honom glad igen. Men jag vill ju också såklart vara glad. Jag känner att han är inte den man jag vill gifta mig med eller skaffa barn med. Jag vill göra sådant med en kille jag älskar och som behandlar mig rätt. Jag är en person som alltid försöker få andra att må bättre före mig själv. Hade så jävligt grym ångest före jag skulle göra slut med honom. Jag fick till och med diarré. Jag orkar inte med det här längre varför kan han inte bara släppa mig.
Hade träffat en ny kille också för några veckor sedan men jag dumpade honom för mitt ex skulle inte klara av att jag har en ny kille. Varför måste han vara så jävligt självisk. Jag kommer aldrig att få gå vidare och vara lycklig igen. Lika bra jag går tillbaka till mitt ex och lever ett liv jag inte vill leva för jag är allt annat än självisk. kos

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.09.2015
Hej, kos
voj vännen vännen, nu håller du på och gräver ner dig i det här. Det är ju så i livet att vi alla måste lära oss att ta besvikelser och att ibland så gillar vi någon som inte gillar oss tillbaka. Men det hör livet till. Det är inte bara guld och gröna skogar i livet inte för någon.
Nu ska du sluta ha dåligt samvete för att du gjorde slut med killen. Bättre att du märkte det nu än att du skulle levt olycklig och kanske hunnit skaffa barn tillsammans med honom. Det är alltid bättre att avsluta då det bara är mellan två personer. Han måste gå vidare och släppa dig. Men kanske du var hans första stora kärlek, det skulle förklara att han har så svårt att släppa dig och gå vidare. Men det finns inget val. Det är inte rätt mot någon av er att du ska "pina dig" och vara tillsammans med honom bara för att du tycker synd om honom. Då förstörs ju bådas chanser till att hitta någon som verkligen älskar er. Ingen vill ha en flick- eller pojkvän som bara är tillsammans med en för att de tycker synd om en.
Det är jobbigt att göra slut, såklart är det. Men ibland måste man genom jobbiga saker. Man ska kanske inte tänka att man kanske kan bli vänner senare i livet, det är nog att hoppas på för mycket. Men att man ändå ska kunna säga hej och vara vanligt hövliga mot varandra. Vi har ju en massa infosidor om att göra slut, att komma vidare osv du hittar dem HÄR, ifall du inte redan plöjt genom dem. Hoppas ditt ex skulle gå in och läsa också.
Både du och han har rätt till ett lyckligt liv tillsammans med någon som älskar er och som ni älskar tillbaka. Du ska inte uppoffra dig och inte göra slut eller inte våga gå vidare med nån ny bara för att ditt ex kan bli ledsen. Om du hittar ditt livs kärlek så ska du satsa på det. Allt annat är fel både mot dig själv och andra. Om man uppoffrar sig och väljer bort för egen del till förmån för någon annan så slutar det med katastrof förr eller senare. I värsta fall blir man en gnällig och sur medelålders hagga som alltid ser det negativa i allt. Kasta inte bort ditt liv på något sånt.
Om ditt ex fortsättnigsvis har lika svårt att gå vidare kanske ni måste ta ett snack. Men då ska du genast göra klart för honom att du står för ditt beslut och du kommer inte att ändra dig osv. Så han inte genast får förhoppningar. Förklara att ni båda måste få chansen att hitta den rätte/rätta. Att han säkert inte skulle vilja att ni var tillsammans bara för att du tycker synd om honom. Att du önskar honom all lycka i framtiden men att nu ska ni gå vidare och inte hålla fast i det gamla.
Jag håller tummarna för att allt reder upp sig. Gå INTE tillbaka!!!
Kramar från ungdomsinformatören Sanna