Relationer som asexuell
24.10.2019
Jag befinner mig på det asexuella spektrumet och har aldrig varit ihop med någon men skulle åtminstone gärna testa att vara i en relation. Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag är fruktansvärt oflitig och är ointresserad av sex och jag vet inte hur jag för det första ska hitta någon och visa intresse åt hen och för det andra hitta någon som är okej med att vara i ett förhållande som inte involverar sex. Jag funderar också om det finns dejtingsidor som är queervänliga som faktiskt har användare i Österbotten?
Och sedan OM jag skulle hitta någon t.ex. via något fritidsintresse eller dylikt: hur i hela friden avläser man om det är säkert att komma ut som queer för personen? Asexualitet är ju fruktansvärt osynligt. Lina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2019
Hej,
På basen av det du skriver så tycker jag att du skall skapa ett konto på antingen grindr eller okqupid, dessa är båda queervänliga, och du kanske har större möjlighet att hitta det du söker där än på t.ex. Tinder. Visst finns det alla typer av människor på både tinder och badoo också - men majoriteten av de som rör sig där är kanske ändå ganska heteronormativa så det kan eventuellt ta längre tid att sålla igenom dem som faktiskt är seriösa och de som bara vill ligga.
Fördelen med att från början använda en app som är queervänlig är väl just det att det inte görs så många antaganden, utan människor kanske har en större förståelse för att förhållanden och sexualitet kan komma i många former.
Jag vet givetvis inte mer om dig än just det du skriver, på basen av det så får jag inte upplevelsen att du skulle vara helt asexuell - utan kanske mer demisexuell. Och du är ju inte den enda i Österbotten som tänker och känner på det sätt som du gör men precis som du skriver så är asexualitet väldigt osynligt. Det betyder INTE att du aldrig kommer att hitta en relation som du kan vara lycklig i, men det kan betyda att det inte räcker med att "bara gå ut och träffa folk" - som det kan göra för cispersoner.
Skapa en profil och beskriv dig själv ärligt i den, så tror jag att sannolikheten är större att du hittar det du söker. Sedan då du träffar en person som du connectar med så får ni ju helt enkelt se vart det leder, det kan man ju aldrig veta på förhand -oberoende av vad man har för läggning.
Lycka till
Kram
Tessi