sex med en 16 årig
13.06.2015
är det fel om både jag och min kille vill ha sex men han är byxmyndig men inte jag. och då har vi sex (altså vi har ren haft)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.06.2015
Hejsan! Bra fråga! Det här har vi skrivit mycket om på våra informationssidor. Läs gärna båda två här.
Du berättar inte hur gammal killen är. Men egentligen är du inte byxmyndig ännu - precis som du redan vet. Det som det hänger på är om ni kan anses vara på samma mogningsgrad både fysiskt och psykiskt. Det kan jag ju inte svara på här, eftersom jag inte känner er. Men generellt är det nog sällan så att en 14åring och en 16åring (eller är han ännu äldre?!) är på samma nivå. Du har liksom statistiken mot dej. I värsta fall kan han bli dömd och märkt i straffregistret för resten av sitt liv och du och dina föräldrar får barnskyddet på er. Det är sanningen. Lagen finns till för att skydda dej.
Jag avråder er från att ha sex. Du hinner nog - du har hela livet på dej. Gör inget som du sedan senare ångrar! Låt ingen utnyttja dej och din kropp.
Var rädd om dej! Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare