sex när man är 14? 2
05.11.2014
fick inte svar på min fråga, läste länken.
Undrar hur det är om en 16-18 årig har sex med en som är under 16 (14-15) och båda är med på det och känner sig mogna.
Är det lagligt eller olagligt?
alltså, jag är 14 och min pojkvän 16 (jag fyller 15 i december och han 17).
Får vi då ha sex om båda är helt med på det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2014
Hej,
Det är bra att du frågar upp pånytt om du inte fick svar. Lagen finns ju alltså till för att skydda barn mot övergrepp som utförs av äldre personer, men i de fall där de båda parterna är nära varann i ålder eller utvecklingsnivå och båda är med på det så blir det nog inte några rättsliga följder av det.Lagen är ju inte heller riktigt svart-vit alla gånger utan lämnar utrymme för tolkning. Och man skall komma ihåg att lagen ju inte finns till för att förhindra att två personer som passar ihop skulle ha sex, utan för att skydda dem som löper risk för att bli utnyttjade. Så eftersom din pojkvän är 16 och du är 14 så är ni så nära varann i ålder/fysisk och psykisk mognad så skulle din pojkvän knappast bli dömd för någonting om ni båda är med på att ha sex.
Huvudsaken är att ni tar hand om varann och bara gör saker som båda är med på.Tessi