Sex och sånt
05.07.2016
Hejj kära Decibel! Nu är det såhär att jag och min pojkvän som är ett år yngre har funderat på att ha samlag. Jag känner mig redo och trygg med honom. Jag känner att jag kan lita på honom. Vi har varit tsm över 3 månader och enligt mig så är vi trygga med varandra och har lärt känna varandras kroppar. Liksom genom hångel också har jag runkat av honom och han pullat av mig osv... Han skäms inte heller över att prata om sex och såna saker som jag gjorde förut men inte mer :) men så nu undrar jag också att måste föräldrana veta att vi kanske kmr ha sex? Måste man ha "lov" av dem? Och hur är det med det där att inte ha sex före äktenskap? Tänkte en tur fråga mamma om hon var oskuld ända tills job gifte sig, men så kan det ju hönda att hon börjar ana nåt och inte låter mig alls få sova över hos honom.., såå min fråga är nu mest att måste föräldrana veta om det? Och måste man ha lov? De har nog sagt för länge sen att vi inte ska ha samlag, men de vet ju inte hlr hur det känns för oss och att vie typ redo... Lolloo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2016
Hej.
Nej, era föräldrar behöver inte veta eller ge er sin välsignelse för att ni skall ha sex. Jag tror ju att många föräldrar, kanske de flesta, inte vill att deras tonåringar skall ha sex, eftersom de är rädda för alla de negativa följder det kan ha. Men om ni båda känner att ni är redo och att ni vill dela denna upplevelse med varandra så tycker jag att det låter alldeles bra.
I finland är ju skyddsåldern för att ha sex 16 år. Skyddsåldern finns till för att skydda unga personer från att bli utnyttjade av äldre personer. Så om den ena är t.ex. 23 och den andra 15 så kunde det leda till att det fick rättsliga följder om det kom fram att de två hade sex, eftersom det då skulle låta väldigt mycket som att den äldre personen utnyttjade den yngre. Är åldersskillnaden ett år så räknas det som att man är mognadsmässigt på samma nivå och då skulle det antagligen inte finnas några lagliga följder för det eftersom ni så att säga är på samma trappsteg i utvecklingen.
Om man vill vänta tills äktenskapet förrän man har sex så är det säkert också bra. Men synen på sex förändras nog lite hela tiden och idag är det nog ganska många som inte väntar. Jag tycker ändå att sex är någonting väldigt speciellt - så även om man inte väntar tills äktenskapet så är det inte heller någonting som man nödvändigtvis skall ge åt vem som helst. Men det beror naturligtvis på vilken syn man själv har på sex och hur privat man upplever att den sexuella upplevelsen är.
I ditt fall tycker jag att det låter väldigt bra. Ni känner vandra väl och har lärt känna varandra. Huvudsaken är att ni båda vill samma sak, och att ni skyddar er. Fundera på förhand över kondomer, och testa gärna tillsammans eller enskilt att lägga på en kondom - bara för att det inte skall bli stressigt och besvärligt sen då det gäller. (det är tillräckligt spännande ändå).
Det är nästan lite komiskt att föräldrar alltid är så rädda för detdär med att man skall sova övernatten tillsammans. Som om de har glömt bort att man faktiskt kan ha sex vilken tid som helst på dygnet - inte bara på natten. Lika gärna kan ni ju ha sex första gången en regnig torsdag förmiddag medan föräldrarna är och handlar eller på jobb som då ni sover över hos varandra liksom ;)
Om ni har bestämt er och känner er redo så tycker jag inte att det är någonting som hindrar att ni gör det. Å ena sidan förstår jag att det kunde vara skönt att ha föräldrarnas "lov", men å andra sidan så tror jag att föräldrarna skulle oroa sig onödigt mycket. Och med tanke på din ålder så har du faktiskt rätt att bestämma själv om denna del av ditt liv. Allt behöver inte föräldrarna veta om.
Kram
Tessi